پلاتش گزارش داد

محصولات پتروشیمی باز هم ارزان شدند

09:42 - 1400/01/21
همانند هفته گذشته بازار محصولات پتروشیمی باز هم زیر فشار قرار گرفت و بسیاری از محصولات معاملاتی با افت قیمتی نسبتا ملموس مواجه شدند.
محصولات پتروشیمی باز هم ارزان شدند

دنیای بورس- محمد نجفی

اتیلن: بسیاری از فروشندگان اتیلن این هفته به منظور کاستن از سطح موجودی انبار خود اقدام به پایین آوردن پیشنهادهای فروش خود کردند و به این ترتیب قیمت این محصول در روز پنج شنبه به کمترین سطح از فوریه 2016 رسید. با وجود کاهش عرضه در اواخر هفته، سطح تقاضا ضعیف بود و همین امر از رشد قیمت این محصول جلوگیری کرد. در این میان نرخ تولید در استیم کراکرهای شرق آسیا کماکان بالاست و همین امر می تواند به افزایش عرضه اتیلن در هفته‌های پیش‌رو منجر شود.

پروپیلن:  این هفته تقاضا برای پروپیلن در بازارهای آسیایی به ویژه بازار چین ضعیف بود. در این میان قرار است شرکت Yangzi River چین واحد هیدروژن‌زدایی پروپان خود را از تاریخ 8 نوامبر به مدت 15 روز تعطیل کند و همین امر ممکن است منجر به کمبود عرضه پروپیلن در هفته های پیش‌رو شود.

پی‌وی‌سی: پس از اتمام مذاکرات قراردادهای ماه نوامبر، سطح فعالیت در بازار پی‌وی‌سی این هفته بسیار محدود بود. فعالان بازار منتظر اعلام پیشنهادهای فروش ماه دسامبر هستند و همین امر به رکود معاملات منجر شده است.

پلی‌اتیلن‌: بازار پلی‌اتیلن این هفته زیر فشار قرار گرفت و انواع مختلف این محصول با کاهش قیمت مواجه شدند. به گفته فعالان بازار تقاضا برای پلی‌اتیلن از سوی بخش‌های پایین دستی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. در عین حال سطح ذخایر این محصول در بازارهای مختلف به ویژه بازار چین افزایش یافته و همین امر فشار بر معاملات را افزایش داده است.

پلی‌پروپیلن: درر هفته اخیر پلی‌پروپیلن با کاهش قیمتی محدود مواجه شد. به تبع کاهش قیمت نفت، بسیاری از فعالان بازار پلی‌پروپیلن همانند دیگر محصولات پتروشیمی دست از خرید کشیدند تا بلکه در هفته‌های آتی بتوانند محصول مورد نیاز خود را در قیمت‌های پایین‌تر خریداری کنند.

بوتادین: پس از سقوط قیمت در هفته های ماقبل، بازار بوتایدن این هفته روزهای آرامی را پشت سرگذاشت. تقاضا برای بوتادین از سوی صنایع پایین دستی به ویژه صنعت تولید کائوچوی مصنوعی کماکان ضعیف است اما فعالان بازار نسبت به افزایش قیمت به تبع بهبود تقاضا بر اساس الگوی سالانه در ماه دسامبر امیدوار هستند.

استایرن مونومر: پس از سقوط متوالی در 18 روز، استایرن در روز جمعه توانست به مدار سعود باز گردد اما این امر از کاهش ملموس هفتگی قیمت این محصول جلوگیری نکرد. افت قیمت نفت در تزلزل استایرن تاثیرگذار بود.  در عین حال فعالان بازار انتظار دارند مطابق با الگوی سالانه تا اواخر سال جاری با وفور عرضه استایرن مواجه باشیم و همین امر نیز فشار بر معاملات را بیش از پیش افزایش داده است.

مونواتیلن گلایکول: معامله‌گران بازار محولات پترروشیمی معتقدند که سمت و سوی آتی بازار MEG بسیار مبهم ات و همین امر بسیاری از فعالان بازار را با تردیدهای جدی مواجه کرده است. در عین حال تقاضا برای این محصول از سوی بخش تولید پلی‌استر کماکان ضعیف است.

محصولات پتروشیمی باز هم ارزان شدند12

منبع: پلاتس