جنگ تجاری آمریکا و چین پایان می یابد؟

کاهش محدود قیمت نفت خام زیر سایه تحولات تحریم نفت ایران

09:41 - 1400/01/21
با وجود رشد  ابتدای روز قیمت نفت به تبع تحولات مربوط به جنگ تجاری چین و آمریکا، انتشار خبر اعطای معافیت به 8 کشور از سوی آمریکا در زمینه خرید نفت از ایران بازار را زیر فشار قرار داد.
کاهش محدود قیمت نفت خام زیر سایه تحولات تحریم نفت ایران

شب گذشته خبر رسید که در تماس تلفنی میان روسای جمهور آمریکا و چین، دونالد ترامپ نسبت به رسیدن به توافقی میان طرفین در خلال نشست گروه 20 کشور صنعتی ابراز امیدواری کرده است. بنابر گزارش خبرگزاری بلومبرگ ترامپ از مقامات بلندپایه دولت خود خواسته که که پیش نویس شروط مد نظر آمریکا برای حصول توافق با چین را آماده کنند. انتشار این خبر به بهبود معاملات نفت خام در صبح امروز منجر شد.

در ادامه اما خبر رسید که آمریکا قصد دارد به 8 کشور از جمله چین، کره جنوبی، ژاپن و هند معافیت‌هایی را در زمینه واردات نفت از ایران اعطا کند. یک مقام بلند پایه در دولت آمریکا به خبرگزاری بلومبرگ گفته که وزیر امور خارجه این کشور امروز فهرست معافیت ها را اعلام خواهد کرد. پس از این رویداد بازار نفت بار دیگر زیر فشار قرار گرفت.

به این ترتیب تا این لحظه از معاملات روز جمعه  بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه ژانویه با افتی 0/3 درصدی به 72/7 دلار رسیده و نفت وست تگزاس در قرارداد ماه دسامبر 0/5 درصد ارزان شده و در قیمت 63/38 دلار معامله می‌شود.