وعده جدید پرداخت بدهی داروسازان

09:39 - 1400/01/21
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از پرداخت بدهی داروسازان در ده روز و رییس کمیسیون بهداشت مجلس نیز از پیگیری نهایی تا یک هفته دیگر خبر دادند.

خبرگزاری صداوسیما: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در برنامه تیتر امشب درباره پرداخت داروخانه ها گفت: بابت مطالبات ارائه دهندگان خدمت به ویژه در بخش داروخانه و تجهیزات مصرفی پزشکی تدبیری شد و در جلسه ای با رئیس مجلس پیشنهادی از سوی وزارت بهداشت شد که به جلسه هماهنگی سران سه قوه رفت تا این مبلغ با اولویت شرکت‌های دارویی و تجهیزات مصرفی پزشکی در اختیار ما قرار گیرد.

به گفته محمد نوربخش وضعیت بدهی ما به داروخانه ها در سال 97 منظم شده است اما یک ماه در سال 96 بدهی داریم که مجوزها در دست تهیه است. به لحاظ حقوقی بودجه مصوب، خط قرمز ماست. قانون برنامه ششم در بند ت ماده 7 مشخص کرده که هرگونه پرداخت در چارچوب بودجه مصوب است و پرداخت خارج از چارچوب تصرف اموال دولتی است و مجازات اعمال می شود.­­

حسینعلی شهریاری؛ رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به نامه نگاری دبیر انجمن داروسازان ایران با رئیس مجلس گفت: با بررسی انجام شده با نوربخش قرار شد نیمی از مطالبات داروسان از تامین اجتماعی تا اواخر مهر ماه و نیم دیگر تا پایان آبان پرداخت شود. به گفته وی پرداخت های بیمارستان های تامین اجتماعی به داروسازان به موقع است. تامین اجتماعی یا نباید بیمارستان داشته باشد یا اینکه تمام خدمات را به همه یکسان ارائه کند. او افزود براساس قول معاون اول رئیس جمهور امیدواریم تا هفته دیگر مشکلات مالی داروسازان حل شود.

از دید شهریاری در دولت ها قبلی علت اینکه کمبود بودجه دولت برای پرداخت مطالبات بیمه اجتماعی قرار شد تمام پول هایی که می دهند نشان دار شود. به گفته وی اولویت پرداخت پس از دریافت 500 میلیون دلار ازصندوق ذخیره ارزی باید برای شرکت های تولیدی دارویی باشد تا برای یکبار هم که شده مشکلات شرکت‌های تولید دارو حل شود.

مهدی سجادی؛ دبیر انجمن داروسازان ایران در ارتباط تلفنی در مورد مطالبات داروخانه‌ها با موسسات بیمه گر گفت: مشکل اول در مورد مطالبات بیمه ای از سازمان اجتماعی است. به گفته وی مطالبات باید سه ماه پس از تحویل اسناد پرداخت شود اما تامین اجتماعی با دو ماه تاخیر همراه است، بیمه سلامت نیز در برخی استان ها مطالبات بهمن سال گذشته را پرداخت نکرده است و در برخی استان ها بصورت کامل و برخی دیگر با تاخیر همراه است.

طاهر موهبتی؛ مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در ادامه درباره مصارف تخصیص 500 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای هزینه های درمان گفت: معاون اول رئیس جمهور از هفته گذشته این موضوع را عنوان کردند اما هنوز مصوبه اش به دست ما نرسیده است. وی درباره به روز نبودن پرداخت مطالبات گفت: وقتی بودجه واقعی نباشد این اتفاقات می افتد. 97 درصد منابع ما دولتی است و دولت است که منابع را تخصیص می دهد.

محمد خلخالی؛ مدیرکل درمان سازمان تامین اجتماعی درباره علت تاخیر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها گفت: مطالبات داروخان ها تا پایان اردیبهشت پرداخت شده است اما عملا یک ماه باید پرداخت کنیم و این پرداخت ها انجام می شود. سازمان تامین اجتماعی هرماه پرداخت ها را بر اساس صندوق ها انجام می دهد. تاخیرها قابل حل است به شرطی که تعهدات به سازمان های بیمه گر از طرف دولت تامین شود.­