جدیدترین برآورد پلاتس از روند قیمت محصولات پتروشیمی

09:34 - 1400/01/21
کاهش تقاضا از سوی چین می تواند در هفته جاری بر قیمت بسیاری از محصولات پتروشیمی فشار وارد آورد اما در این میان پیش‌بینی می شود قیمت متانول به تبع کمبود عرضه روندی صعودی را تجربه کند.
جدیدترین برآورد پلاتس از روند قیمت محصولات پتروشیمی

موسسه پلاتس در گزارش چشم‌انداز هفتگی محصولات پتروشیمی از احتمال افت قیمت بسیاری از محصولات پتروشیمی در هفته جاری خبر داد

بنزن: پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای بنزن از سوی چین در ماه های پیش‌رو ضعیف باشد امری که می‌تواند منجر به کاهش قیمت این محصول شود. به صورت سنتی در این مقطع از سال سطح خرید بنزن از سوی مشتریان چینی کاهش می‌یابد. در عین حال بالا بودن سطح ذخایر این محصول در شرق چین نیز مزید بر علت خواهد شد تا قیمت در مسیر نزولی قرار گیرد.

پروپیلن: با بازگشت سه واحد تولید پروپیلن در استان‌های هبی و ژیجیانگ چین به مدار تولید، انتظار می‌رود سطح عرضه در هفته جاری افزایش یابد و همین امر قیمت را به محدوده منفی بکشاند.

متانول: کمبود عرضه متانول در این هفته نیز پابرجا خواهد ماند امری که از قیمت این محصول در بازارهای آسیایی حمایت خواهد کرد. همچنین پیش‌بینی می شود سطح ذخایر متانول در بازار داخل چین در سطوح پایینی قرار گیرد.به تبع تضعیف بیش از پیش یوان در برابر دلار آمریکا، مشتریان این محصول به سوی بازار وارداتی حرکت خواهند کرد و همین امر سطح موجودی انبار فروشندگان را پایین  خواهد آورد.

مونواتیلن گلایکول: تقاضا برای MEG از سوی بخش تولید پلی‌استر در این هفته ضعف خواهد بود. در عین حال ذخایر این محصول در شرق چین در سطح بالایی قرار دارد و همین امر فشار بر بازار را افزایش خواهد داد.

پلی‌پروپلین: انتظار می‌رود تقاضا برای پلی‌پروپیلن از سوی چین این هفته در حد مطلوبی نباشد.در این میان پیش بینی می‌شود سطح تقاضا در جنوب شرق آسیا کمی بهبود یابد.

پلی اتیلن: بالا بودن سطح ذخایر پلی‌اتیلن در بازارهای چین عاملی خواهد بود که می‌تواند بر قیمت این محصول تاثیر منفی بگذارد. در این میان با نزدیک شدن به فصل جشن‌های مذهبی هند، انتظار می‌رود سطح تقاضا برای پلی‌اتیلن از سوی این کشو افزایش یابد.