روند رشد اقتصاد جهانی آرام می‌شود

جدیدترین برآورد IMF از رشد اقتصادی،بیکاری و تورم ایران

09:25 - 1400/01/21
صندوق بین‌المللی پول(IMF) در جدیدترین گزارش خود برای اولین مرتبه در دو سال اخیر پیش‌بینی نرخ رشد اقتصاد جهانی را تقلیل داد. در این گزارش نرخ رشد اقتصاد ایران برای سال جاری و آتی میلادی در محدوده منفی برآورد شده است.
جدیدترین برآورد IMF از رشد اقتصادی،بیکاری و تورم ایران

در گزارش صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصاد جهانی برای سال آینده در سطح 3/7 درصد برآورد شده و این در حالی است که در گزارش منتشر شده از سوی این نهاد در سه ماه گذشته، نرخ مذکور در سطح3/9 درصد پیش‌بینی شده بود. پس از جولای سال 2016 تاکنون صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از روند رشد اقتصاد جهانی را تقلیل نداده بود.

در این گزارش نرخ رشد اقتصاد آمریکا برای سال 2019 با کاهشی 0/2 درصدی نسبت به گزارش پیشین در سطح 2/5 درصد برآورد شده است. بر این اساس  از نگاه صندوق جنگ تجاری آمریکا و چین و وضع تعرفه‌های وارداتی از سوی این دو کشور بر ضد یکدیگر به عنوان اصلی‌ترین دلیل آرام شدن روند رشد اقتصاد آمریکا در سال آینده خواهد بود.همچنین نرخ رشد اقتصادی محاسبه شده برای چین در سال آینده در سطح 6/2 درصد بوده که این رقم نیز نسبت به گزارش پیشین 0/2 درصد پایین‌تر است.

در عین حال صندوق بین المللی پول پیش‌بینی خود از نرخ رشد بسیاری از اقتصادهای نوظهور همچون برزیل، آرژانتن، ایران و ترکیه را نیز کاهش داده است.

براساس پیش‌بینی‌های صندوق بین المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران در سال جاری و آتی میلادی به ترتیب به 1/5- و 3/6- درصد خواهد رسید. همچنین انتظار می‌رود شاخص قیمت مصرف‌کننده در دو سال پیش‌رو به تریتب 29/6 و 34/1 درصد افزایش یابد. همچنین نرخ بیکاری برای سال جاری در سطح 12/8 درصد  و برای سال 2019 در سطح 14/3 درصد برآورد شده است. اصلی‌ترین دلیل انقباض اقتصاد ایران از دیدگاه این نهاد، اجرای تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا عنوان شده است. با این وجود پیش‌بینی شده که از سال 2020 تا 2023 اقتصاد ایران به مدار صعود بازگردد و در سال 2023 نرخ رشدی برابر با 2/3 درصد را تجربه کند.