نهادهای سرمایه‌گذاری تحلیل می‌کنند

پیش‌بینی قیمت جهانی نفت

09:24 - 1400/01/21
پیش‌بینی‌ نهادهای تحلیلگر حاکی از آن است که افق بازار نفت با درنظر گرفتن مولفه‌های حاضر و البته سطح ریسک رویدادهای کنونی میل به صعود قیمت‌ها دارد.

دنیای اقتصاد: قیمت نفت در هفته‌های اخیر به سرعت بالا رفته و به سطوحی رسیده که به باور اقتصاددان‌ها به زیان اقتصاد جهان است. عامل اصلی رشد قیمت‌ها، اعمال تحریم علیه ایران از سوی آمریکاست و برخی نهادهای تحلیلگر پیش‌بینی کرده‌اند قیمت‌ها به‌زودی به ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

برخی تحلیلگران می‌گویند ترامپ با این فرض که اوپک و روسیه می‌توانند کاهش عرضه نفت ایران را به راحتی جبران کنند تحریم علیه بخش انرژی ایران را در دستور کار قرار داده و اکنون مشخص شده آن‌ها یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند قیمت را پایین آورند؟ از پیش عربستان اعلام کرده بود قیمت ۸۰ دلار برای نفت مناسب است و این احتمال مطرح است که ریاض تمایلی به کاهش شدید قیمت‌ها ندارد؛ به همین دلیل عرضه را بالا نبرده است.

اما عده‌ای معتقدند تولیدکنندگانی که مازاد ظرفیت تولید دارند توانایی جبران کاهش عرضه در ماه‌های آینده را ندارند؛ زیرا هم از عرضه نفت ایران کاسته می‌شود و هم در عرضه نفت کشورهایی نظیر ونزوئلا، لیبی، عراق و نیجریه اختلال‌های متعدد رخ می‌دهد و نیز بر تقاضای جهانی افزوده خواهد شد.

صرف نظر از اینکه کدام دیدگاه صحیح است، اکنون قیمت نفت رشد کرده است و بعید نیست وضعیت به همین شکل باقی بماند. درباره تاثیر قیمت بالای نفت بر اقتصاد جهان گمانه‌های مختلف مطرح شده است؛ اما همه کارشناسان معتقدند نرخ رشد اقتصاد جهان با قیمت بالای نفت کاهش خواهد یافت. البته تاثیر منفی قیمت بالای نفت بر اقتصاد آمریکا اکنون کمتر از سال‌های قبل است؛ زیرا این کشور یک صادرکننده این ماده خام محسوب می‌شود

باشگاه اقتصاددانان مروری بر افق بازار نفت و علل افزایش قیمت‌ها را به بررسی گذاشته است:

آثار ژئوپلیتیک تحریم ایران/ آندا کوران

سایه تهدید بر اقتصادهای نوظهور/ جاناتان وثلی

اهداف متناقض ترامپ/ سامانتا گرووس

آمریکا تا چه حد مصون است؟/ نیک کانینگهام