قیمت فلزات پایه باز هم کاهش یافت

افت 3 درصدی قیمت آلومینیوم

09:24 - 1400/01/21
با ازسرگیری معاملات در بازار فلزات پایه، قیمت تمام محصولات این بازار به محدوده منفی خزیده و در این میان آلومینیوم با افتی در حدود 3 درصد، بدترین علمکرد را تا این لحظه به نام خود به ثبت رسانده است.
افت 3 درصدی قیمت آلومینیوم

با پایان یافتن تعطیلات پاییزه چین، معامله‌گران این کشور بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفتند. علاوه بر بازگشایی بازار آتی شانگهای، حجم معاملات در بخش آسیایی بازار فلزات لندن نیز افزایش یافته است.

با آغاز به کار بورس‌های اوراق بهادار درآسیا و اقیانوسیه باز هم شاهد عقبگرد شاخص‌ها هستیم امری که بازارهای کالایی از جمله فلزات را زیر فشار قرار داده است. در دو روز پایانی هفته گذشته با تزلزل بازارهای سهام در سراسر جهان، نگرانی‌هایی در میان سرمایه‌گذاران در زمینه احتمال اتمام روند رونق بازارها شکل گرفت و همین امر بر بازارهای کالایی نیز سایه افکند.

در این میان آلومینیوم شدیدترین افت قیمت را تا این لحظه به ثبت رسانده است. در پایان هفته شرکت Norsk Hydro اعلام کرد که دولت برزیل به این شرکت مجوزی را به روزرسانی فناوری مورد استفاده در  سایت امحاء پسماند واحد تولید آلومینای Alunorte اعطا کرده است. بر این اساس واحد مذکور می‌تواند با انجام تغییراتی در فرآیند دفع پسماند، تولید خود را با 50 درصد ظرفیت از سرگیرد. تعطیلی کامل واحد تولید آلومینای Alunorte در هفته گذشته منجر به جهش قیمت آلومینا و آلومینیوم در بازار جهانی شده بود.

از اخبار مهمی که هنوز با واکنش قوی فعالان بازار فلزات مواجه نشده می‌توان به کاهش نرخ ذخیره قانونی از سوی بانک مرکزی چین اشاره کرد. این نهاد برای تحریک بخش بانکی روز گذشته اعلام کرد که نرخ ذخیره قانونی را برای برخی از موسسات مالی به میزان یک درصد کاهش می‌دهد. این اقدام می منجر به ورود 175 میلیارد دلار نقدینگی به چرخه بانکی چین خواهد شد و امکان افزایش ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی فراهم خواهد کرد

در برهه کنونی هر تن آلومینیوم در معاملات آتی لندن با افتی 2/9 درصدی در سطح 2054 دلار قرار گرفته و روی با کاهشی 2 درصدی به 2571 دلار رسیده است. سرب با کاهشی 0/5 درصدی در سطح 1978 دلار قرار گرفته و در این میان مس 0/1 درصد ارزان شده و در قیمت 6168 دلار معامله می‌شود.