سقف و کف احتمالی طلا در هفته پیش‌رو

09:23 - 1400/01/21
طلا در هفته اخیر عملکردی فراتر از انتظار به ثبت رساند و توانست در بازار نقدی در سطوح بالاتر از 1200 دلار قرار گیرد. در هفته پیش‌رو با وجود احتمال تقویت شاخص دلار، باز هم طلا از شانس صعود قیمت به تبع ورود جریان سرمایه از سوی بازارهای سهام به سوی بازار این محصول برخوردار است.
سقف و کف احتمالی طلا در هفته پیش‌رو

دنیای بورس- محمد نجفی:

بازار طلا در هفته‌‌ای که گذشت:

این هفته با وجود رشد شاخص دلار، قیمت طلا در مسیر صعودی قرار گرفت. تزلزل بورس‌های اوراق بهادار بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی منجر به خروج جریان نقدینگی در روزهای اخیر از این بازارها به سوی بازار فلزات قیمتی شد. صعود نرخ بازده اسناد خزانه بلند مدت آمریکا به سقف 7 سال و نیمه نیز نگرانی‌هایی را در میان سرمایه‌گذاران  برانگیخت و بخشی از آن‌ها را به سوی دارایی‌های امنی مانند طلا سوق داد.

وضعیت تکنیکال پیش‌روی بازار ارز

از دیدگاه تکنیکال در چهارچوب زمانی هفتگی با توجه به معیارهایی مانند میانگین‌های متحرک‌های 5 هفته‌ای، 10 هفته‌ای و 20 هفته‌ای و همچنین نوسانگرهایی مانند RSI،MACD و ADX احتمال تضعیف ارزهایی مانند یورو، دلار استرالیا، ین ژاپن، فرانک سوییس و دلار نیوزلند در برابر دلار آمریکا بسیار بالاست. پوند شرایطی مبهم را در برابر این ارز پیش روی خود می‌بیند و دلار کانادا تنها ارزی است که از شانس صعود در برابر دلار آمریکا برخوردار است. به این ترتیب انتظار برای تقویت شاخص دلار و فشار از این ناحیه بر بازار طلا وجود دارد.

بازگشت معامله‌گران چینی: پس از تعطیلات پاییزه یک هفته‌ای چین، معامله‌گران این کشور از روز دوشنبه فعالیت خود را از سر خواهند گرفت و به این ترتیب انتظار می‌رود حجم معاملات در بازارهای نقدی و آتی به میزان ملموسی افزایش یابد.

شرایط بورس‌های اوراق بهادار در اقتصادهای نوظهور: پس از تزلزل بازار سهام در اقتصادهای نوظهور به تبعیت از سقوط این بازارهای در آمریکا و اروپا، حال بسیاری از سرمایه گذاران منتظر مشاهده روند حاکم بر بورس‌ها در هفته‌پیش رو هستند. تداوم کاهش قیمت سهام در بازارهای نوظهور مسلما می‌تواند تبدیل به عامل تحریک‌کننده‌ای برای طلا در هفته پیش‌روی باشد.

گزارش‌های اقتصادی تاثیرگذار بر بازار طلا

این هفته تقویم اقتصادی چندان شلوغ نیست. در این میان تاثیرگذارترین گزارش‌های این هفته در روز پنجشنبه منتشر خواهد شد.

دوشنبه: گزارش چندان با اهمیتی در این روز منتشر نخواهد شد.     

سه‌شنبه: تراز تجاری آلمان در ماه آگوست

چهارشنبه: تولید ناخالص داخلی بریتانیا- تولیدات صنعتی بریتانیا در ماه آگوست- شاخص قیمت تولید کننده آمریکا در ماه سپتامبر

پنجشنبه: انتشار صورتجلسه نشست اخیر بانک مرکزی اروپا- شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا در ماه سپتامبر

جمعه: شاخص قیمت مصرف‌کننده آلمان در ماه سپتامبر- تولیدات صنعتی اروپا در ماه آگوست

پیش‌بینی هفته پیش‌رو (چهارچوب زمانی هفتگی در بازار نقدی):

طلا در هفته‌ای که گذشت عملکردی فراتر از انتظار را به ثبت رساند و در حالی که پیش بینی‌شده بود قیمت این محصول در محدوده 1196 تا 1200 دلار تثبیت شود، این محصول توانست در محدوده 1201 دلار به معاملات هفتگی پایان دهد.

هشدارهای نزولی: تثبیت قیمت در سطوح پایین‌تر از میانگین موزون نمایی 62 هفته‌ای (1260 دلار) و قرارگیری در سطوح پایین‌تر از میانگین 13 هفته‌ای (1213 دلار)-

هشدارهای صعودی: قرارگیری قیمت در سطوح بالاتر از میانگین موزون نمایی 5 هفته‌ای(1198 دلار)- هیستوگرام  MACD خط سیگنال را به سمت بالا شکسته است- نمودار RSI سیری صعودی را تجربه‌ می‌کند

سیگنال‌های تایید: سیگنال تایید قابل ذکری در دست نیست.

حمایت‌های پیش‌رو: سطح حمایتی قوی در محدوده 1198 تا 1200 دلار قرار دارد. سناریوی بدبینانه افت قیمت تا مرز 1190 دلار است.

مقاومت‌های پیش رو: اولین مقاومت در سطح 1204 دلار دیده می شود. در ادامه محدوده مقاومتی مهمی در سطح 1210 تا 1213 دلار به چشم می‌خورد

نتیجه‌گیری: شاخص‌های تکنیکال چشم‌انداز نسبتا روشنی را پیش روی طلا تصویر می‌کنند اما باید توجه داشت که طلا برای عبور از میانگین 13 روزه کار بسیار دشواری را در پیش‌رو خواهد داشت.