گزارش هفتگی پلاتس از بازار محصولات پتروشیمی در آسیا

سقوط قیمت بوتادین و اتیلن در هفته‌ای که گذشت

09:22 - 1400/01/21
در غیاب معامله‌گران چینی، بازار محصولات پتروشیمی روزهای آرامی را در هفته اخیر پشت سرگذاشت و بسیاری از محصولات تغییر قیمت ملموسی را به ثبت نرساندند. در این میان تنها معاملات بوتادین و اتیلن زیر فشار شدیدی قرار گرفت.
سقوط قیمت بوتادین و اتیلن در هفته‌ای که گذشت

دنیای بورس- محمد نجفی

اتیلن: تا اواخر هفته جوی تقریبا با ثبات بر بازار اتیلن حاکم بود اما به تبع وفور محموله‌های اتیلن نقدی، بازار در روزهای پایانی زیر فشار قرار گرفت. در این میان تقاضا در شرق آسیا تضعیف شد و همین امر فشاری بیش از پیش را بر قیمت اتیلن وارد کرد.

پروپیلن: پروپیلن هفته آرامی را پشت سرگذاشت و قیمت این محصول نوسان ملموسی را تجربه نکرد. عدم حضور معامله‌گران چینی در بروز چنین وضعیتی تاثیر شایانی داشت. برخی از فعالان بازار معتقدند که به علت تضعیف احتمالی تقاضا برای پلی‌پروپیلن در ماه‌های آتی، انتظار می‌رود تقاضا برای پروپیلن نیز پس از تعطیلات پاییزه چین از سوی مشتریان این کشور کاهش یابد.

پی‌وی‌سی: در بازار هند به علت تعضیف روپیه، تقاضا برای محموله‌های وارداتی پی‌وی‌سی ضعیف بود. در این میان به گفته فعالان بازار محصولات پتروشیمی در جنوب شرق آسیا، بسیاری از مصرف‌کنندگان پی‌وی‌سی در این منطقه محصول مورد نیاز خود را برای ماه اکتبر خریداری کرده‌اند و هم اکنون نیازی برای خرید در بازار حس نمی‌کنند.

پلی‌اتیلن‌: بازار پلی‌اتیلن روزهای بسیار آرامی را در این هفته پشت سرگذاشت. تعطیلات رسمی چین در رکود معاملات انواع مختلف این محصول تاثیر شایانی داشت.

پلی‌پروپیلن: بازار پلی‌پروپیلن نیز وضعیتی مشابه بازار پلی‌اتیلن را تجربه کرد. برخی از فعالان بازار معتقدند پس از بازگشت چینی‌ها به بازار نیز پلی‌پروپیلن از توان لازم برای افزایش قیمت برخوردار نیست چرا که با توجه به حاشیه‌ سود صنایع پایین دستی، هرگونه افزایش قیمت این محصول با کاهش تقاضا پاسخ داده خواهد شد.

بوتادین: تضعیف ملموس تقاضا برای بوتادین، این هفته باز هم قیمت این محصول را زیر فشار شدیدی قرار داد. به علت کاهش ملموس حاشیه سود صنایع پایین دستی به ویژه صنعت تولید ABS، نرخ تولید در این صنایع به میزان ملموسی افت کرده و همین امر نیز سطح خرید بوتادین را در بازارهای آسیایی پایین آورده است.

استایرن مونومر: همزمان با برگزاری تعطیلات پاییزه در چین، بسیاری از معامله گر‌ان و فعالان بازار محصولات پتروشیمی این کشور در هفته اخیر در بازار حضور نداشتند و معدود محموله‌های موجود در بازار نیز به زحمت فروخته شد. غیبت چینی‌ها و تزلزل تقاضا از سوی جنوب شرق آسیا، قیمت استایرن را این هفته زیر فشار قرار داد.

مونواتیلن گلایکول: این هفته در غیاب چینی‌ها بازار MEG روزهای راکدی را پشت سرگذاشت. با این وجود برخی از فعالان بازار معتقدند در هفته‌های پیش‌رو تقاضا برای این محصول افزایش خواهد یافت چرا که بسیاری از واحدهای تولید پلی‌استر در شرق آسیا با کمبود موجودی انبار مواد اولیه مواجه‌اند و به زودی دست به کار خرید MEG خواهند شد.

سقوط قیمت بوتادین و اتیلن در هفته‌ای که گذشت17