مستثناهای تحریم کدام است؟

گام به عقب آمریکا از تحریم همه‌جانبه

09:21 - 1400/01/21
آمریکا یک روز پس از رای دادگاه لاهه و همراهی اروپا با ایران بر سر حفظ برجام مستثناهای تحریم را اعلام کرد تا نشان دهد آمریکا از تحریم‌های خود یک قدم عقب نشسته است.

دنیای بورس: یک روز پس از اعلام رای دادگاه حقوقی لاهه و تصمیم اروپا برای حفظ ارتباطات پولی و مالی برای ایجاد نهاد ویژه مالی در حفظ برجام حالا مایک پمپئو؛ وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: انتقال دارو، تجهیزات پزشکی، محصول‌های کشاورزی و تجهیزات ایمنی پرواز ازحوزه شمول تحریمهای آمریکا مستثنی بوده و خزانه داری آمریکا انتقال این اقلام به ایران را تضمین می‌کند. پیش‌تر دادگاه لاهه نیز تحریم‌های آمریکا را در موارد 3 مورد زیر مستثنی دانسته بود:

۱- دارو و تجهیزات پزشکی

۲- مواد غذایی و کالاهای کشاورزی

 ۳- لوازم یدکی، تجهیزات و خدمات مرتبط (شامل خدمات پس از فروش، خدمات تعمیر و نگهداری و بازرسی) مورد نیاز برای ایمنی و حمل و نقل هوایی غیر نظامی.

در همین حال در پی تحولات جدید برای حفظ برجام، حسن روحانی؛ رییس جمهور نیز در جلسه هیات دولت گفته بود: اروپا برای حفظ ارتباطات پولی و مالی ایران نهاد ویژه‌ای را تاسیس کرده و اجرای این طرح می‌تواند گام مهمی در حفظ برجام باشد. برخی منابع که کانال کامودیتی به آن اشاره کرده می‌گویند: تعدادی از شرکت‌های بزرگ فولادساز ایران در 3 هفته اخیر موفق به دریافت سفارش‌های بزرگ صادرات از مشتریان شده و به سلامت از مرحله اول تحریم‌ها عبور می‌کنند. زمانبندی تحویل برخی سفارش‌ها بعد از زمان تحریم‌های مرحله دوم ترامپ بوده و مشتریان با علم به این موضوع، سفارش خرید و پیش پرداخت داده‌اند.

همچنین در پی نشانه‌های عقب نشینی ایالات متحده از تحریم‌های همه جانبه، حالا برخی از احتمال سناریوی مذاکره میان مقام‌های ایران و آمریکا برای رسیدن به توافق در چارچوب برجام سخن به میان می‌آورند. در این میان سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز در جدیدترین ابراز نظرها اعلام کرده آماده میانجی‌گری میان ایران و آمریکا است. به گفته وی عراق نمی‌خواهد ببیند که روابط بین ایران و آمریکا بر روابط میان آمریکا و عراق تاثیر می‌گذارد. ناظران سیاسی با توجه به صفر آنکلا مرکل به اسراییل و وزیر خارجه آلمان به آمریکا برای مذاکره درباره ایران و موضوع برجام از نشانه‌های احتمال مذاکرات میان ایران و آمریکا خبر می‌دهند.