موسسه متال بولتن مطرح کرد:

جدیدترین برآورد از قیمت سرب و روی

09:20 - 1400/01/21
موسسه متال بولتن در گزارش ماهانه خود به پیش‌بینی قیمت سرب و روی در ادامه سال جاری و سال 2019 میلادی پرداخت. در عین حال این موسسه از پتانسیل رشد سریع قیمت سرب خبر داد.
جدیدترین برآورد از قیمت سرب و روی

بازار روی از وضعیت کمبود عرضه شدید در سال‌های اخیر در حال حرکت به سوی تعادل عرضه و تقاضا است. این تعدیل در بازار روی تصفیه شده در پی رفع کمبود شدید عرضه در بازار کنسانتره در حال وقوع است. پروژه های معدنی بزرگی مانند Dugald River و  Gamsberg در سال جاری تولید خود را آغاز کرده‌ و معادنی مانند Century، Marya Falls و Lady Loretta پس از تعلیقی چند ساله بار دیگر فعالیت خود را از سرگرفته‌اند.

 حال سوال اصلی اینجاست که کنسانتره حاصل از این معادن با چه سرعتی می تواند به زنجیره عرضه روی نفوذ کرده و بازار روی تصفیه شده را به تعادل بکشاند. نشانه‌های قوی از رسیدن بازار به تعادل مجدد در دست است. در حالی که تولید روی تصفیه شده در سال 2017 کاهش سالانه‌ای به میزان 3/7 درصد را تجربه کرده بود، در نیمه ابتدایی سال جاری توانست به نرخ رشدی 2/1 درصدی برسد. همچنین هزینه ذوب و فرآوری کنسانتره روی در پایان آگوست به سقف دو سال اخیر یعنی رقم 80 تا 95 دلار رسید و این در حالی است که این رقم در ابتدای سال در سطح 10 تا 30 دلار قرار داشت.

با این وجود میزان ذخایر روی تصفیه شده در سال جاری روندی نزولی را تجربه کرده است. علت اصلی این امر کاهش تولید واحدهای ذوب در چین به علت انجام بازرسی‌های زیست محیطی دولت این کشور از صنایع آلاینده است. تولید معدنی روی نیز در پی این بازرسی‌ها کاهشی 8/6 درصدی را در فصل ابتدایی سال جاری تجربه کرد. با این شرایط انتظار می‌رود بازار روی در سال 2018 کماکان با کمبود عرضه مواجه باشد اما در سال آینده به تبع بهبود سطح تولید، بازار به تعادل برسد.

بر طبق پیش‌بینی متال بولتنف روند نزولی قیمت روی در سال جاری میلادی بیش از حد لازم بوده و انتظار می‌رود میانگین قیمت در سال 2019 میلادی به 2600 دلار در هر تن برسد.

سرب:

پس از ثبت کمبود عرضه‌ای بیش از 100 هزار تن در سال گذشته میلادی، بازار جهانی سرب تصفیه شده در سال 2018 میلادی باز هم با کمبود عرضه ‌مواجه خواهد شد.  بازار کنسانتره سرب کماکان با کمبود عرضه جدی مواجه است و نرخ‌های ذوب و فرآوری در پایین‌ترین سطوح خود قرار دارند. در عین حال پروژه های معدنی محدودی نیز در حال ورود به چرخه تولید هستند و در این میان سطح ذخایر نیز به شدت پایین آمده است. با این وجود فعالان بازار تمرکز خود را به جای این عوامل بر موضوعاتی مانند جنگ تجاری آمریکا و چین، سیاست‌های پولی انقباطی دولت چین و تقویت دلار آمریکا قرار داده‌اند.

عوامل بنیادی بازار سرب کماکان امیدوارکننده هستند و به همین دلیل انتظار برای رشد قیمت این محصول وجود دارد. با توجه به کمبود ذخایر و محدودیت عرضه سرب، در صورت کاهش ریسک‌ها کلان پیش روی بازار این محصول می‌تواند یکی از بهترین عملکردهای قیمتی را در میان فلزات به ثبت برساند.

با این وجود به علت افت بسیار شدید قیمت سرب در ماه‌های اخیر، متال بولتن پیش‌بینی قیمت این محصول را برای سال جاری و آتی میلادی تعدیل کرده است. بر این اساس انتظار می‌رود میانگین قیمت سرب در فصل پایانی سال جاری به 2275 دلار برسد. پیش‌تر این قیمت در سطح 2450 دلار برآورد شده بود. همچنین میانگین قیمت برای سال 2019 از 2644 دلار به 2500 دلار تقلیل یافته است.