خوش‌بینی متال‌بولتن به چشم‌انداز قیمت مس و آلومینیوم

09:20 - 1400/01/21
موسسه متال بولتن در جدیدترین گزارش ماهانه خود از بازار فلزات، از وجود چشم‌اندازی روشن پیش روی قیمت مس و آلومینیوم خبر داد
خوش‌بینی متال‌بولتن به چشم‌انداز قیمت مس و آلومینیوم

مس:

بر خلاف سال گذشته که مس توانست رشد قیمتی 32 درصدی را در بازار فلزات لندن تجربه کند، این محصول در سال 2018 با افت قیمتی 20 درصدی مواجه شده است. به عقیده تحلیلگران متال بولتن تضعیف قیمت مس چندان متاثر از عوامل بنیادی بازار این محصول نبوده و بیشتر ناشی از نگرانی پیرامون عوامل کلان اقتصاد جهانی است. اصلی‌ترین عامل ایجاد این روند، نگرانی در زمینه احتمال تضعیف رشد اقتصادی چین به دلیل تشدید تنش‌های تجاری این کشور با آمریکا و همچنین اعمال برخی سیاست‌های انقباظی از سوی دولت چین است.

در عین حال برخی عوامل بنیادی بازار مس به ویژه در نیمه ابتدایی سال در تضعیف قیمت این محصول نقش‌آفرین بودند. از مهمترین این عوامل می‌توان به بهبود روند عرضه نسبت به سال گذشته با توجه به کاهش موارد اخلال در تولید معدنی این محصول اشاره کرد. در عین حال در دوره مذکور تقاضای چین برای مس نیز چندان امیدوارکننده نبوده است. با این وجود وضعیت در نیمه دوم سال بهتر شده و به نظر می‌رسد این شرایط در ماه‌های باقی‌مانده از سال جاری و همچنین در سال 2019 میلادی تداوم یابد.

براساس پیش‌بینی متال بولتن انتظار می‌رود بازار جهانی مس در سال جاری با کمبود عرضه‌ای برابر با 67 هزار تن مواجه شود و این رقم در سال آینده میلادی به 115 هزار تن افزایش یابد. علت این امر افزایش مصرف مس در خارج از چین عنوان شده است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که رشد مصرف مس چین از 3/4 درصد در سال جاری به 3/2 درصد در سال آینده میلادی کاهش یابد. در این میان نرخ رشد مصرف در خارج چین برای سال 2019 در سطح 2/4 درصد برآورد شده و این در حالی است که پیش‌تر انتظار می‌رفت سطح تقاضا در سال آینده تغییری را نسبت به سال 2018 تجربه نکند.

در سمت عرضه، تولید مس تصفیه شده در سال آینده با نرخ رشدی 2/4 درصدی مواجه خواهد شد. کمبود عرضه کنسانتره مانعی در راه رشد بیش از پیش تولید جهانی خواهد بود. محدودیت عرضه در بازار مس تصفیه شده می‌تواند منجر به کاهش ذخایر جهانی این محصول شود. بر این اساس برآورد می‌شود سطح ذخایر در پایان سال 2019 به حدود مصرف جهانی این محصول در 4/2 هفته  برسد و این در حالی است که این رقم در پایان امسال احتمالا در سطح 5/3 هفته از مصرف جهانی خواهد بود.

براساس گزارش متال بولتن پیش‌بینی می‌شود میانگین قیمت مس در سال جاری میلادی به 6753 دلار در هر تن برسد. برای سال 2019 نیز قیمت در سطح 7163 دلار برآورد شده است.

آلومینیوم:

آلومینیوم در سال جاری میلادی به علت تغییرات سیاست‌های تجاری و جریان تجارت جهانی روندی غیر معمول را تجربه کرده است. تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا علیه شرکت روسال و اخلال در عرضه آلومینا و همچنین تلاش دولتمردان چین برای حذف ظرفیت‌های قدیمی و آلاینده تولید آلومینیوم از جمله عواملی به حساب می‌آیند که بازار آلومینیوم را به شدت متاثر کرده‌اند. به تبع این امر برآورد آینده بازار این محصول در شرایط کنونی به مراتب دشوارتر از  سایر فلزات پایه خواهد بود.

با این وجود تحلیلگران متال بولتن دورنمای مثبتی را برای قیمت آلومینیوم در سال 2019 متصور هستند. احتمال اخلال عرضه و همچنین تورم هزینه تولید این محصول، اصلی‌ترین عوامل تحریک قیمت به حساب می‌آیند.

هم اکنون کمبود عرضه آلومینا در خارج از چین، صادرات از سوی این کشور را تحریک کرده است. با این وجود انتظار می‌رود به تبع پایین بودن سطح ذخایر چین و محدودیت افزایش عرضه به تبع سختگیری‌های زیست محیطی دولت ، بازار آلومینای این کشور نیز با کمبود عرضه مواجه شود. بنابراین باید منتظر افزایش بیش از پیش قیمت آلومینا در بازارهای جهانی باشیم.

بر طبق برآوردهای متال بولتن، با وجود آرام شدن نرخ رشد تقاضا برای آلومینیوم در سال 2019،  بازار این محصول به تبع محدودیت عرضه با کمبود عرضه ای به میزان یک میلیون تن مواجه خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد تولید آلومینیوم اولیه در جهان در سال آینده میلادی به 2/1 درصد برسد. در صورت وقوع چین رویدادی، بازار آلومینیوم اولیه پایین‌ترین نرخ رشد سالانه خود را از سال 2009 تجربه خواهد کرد.

با توجه به شرایط ذکر شده، موسسه متال بولتن میانگین قیمت آلومینیوم را در سال جاری در سطح 2167 دلار برآورد می‌کند. پیش‌بینی قیمت برای سال آینده نیز در سطح 2230 دلار عنوان شده است.