صعود متانول در هند، جنوب شرق آسیا و کره جنوبی

09:16 - 1400/01/21
متانول این هفته در بازار وارداتی چین تغییر قیمت ملموسی را به ثبت نرساند اما در دیگر بازارها از جمله کره جنوبی، هند و جنوب شرق آسیا با افزایش قیمت مواجه شد.
صعود متانول در هند، جنوب شرق آسیا و کره جنوبی

پلاتس: تا پیش از روز جمعه متانول در بازار چین افت قیمتی محدود را تجربه کرد اما در پایان هفته این محصول گران شد و تمام کاهش قیمت روزهای پیشین از میان رفت. به گفته فعالان بازار ذخایر متانول این هفته در بازار شمال شرق چین روندی نزولی را تجربه کرد و همین امر در اواخر هفته به افزایش تقاضا در بازار وارداتی منجر شد.

در بازار جنوب شرق آسیا معامله‌گران انتظار دارند بازار در سه ماه آینده با کمبود عرضه مواجه شود چرا که به صورت سنتی در این برهه از سال تقاضا برای متانول از سوی بخش تولید بیودیزل افزایش می‌یابد. در عین حال احتمال بازگشت دیرهنگام سایت 1/7 میلیون تنی تولید متانول پتروناس مالزی نیز در حمایت از قیمت‌ تاثیرگذار بوده است.

در بازار کره جنوبی کمبود نسبی عرضه به افزایش قمیت متانول دامن زد. در این میان با وجود جو مبهم حاکم بر بازار هند، در نهایت متانول معاملات هفتگی را در محدوده مثبت به پایان رساند. برخی از فعالان بازار از کاهش تدریجی تقاضا از سوی بخش تولید فرمالیدئید خبر می‌دهند. به گفته فعالان بازار محصولات پتروشیمی، این هفته تولیدکنندگان ایرانی متانول، این محصول را با پریمیومی 0/5 درصدی در بازار نقدی هند عرضه کرده اند.  برخی از فعالان بازار نیز از رسیدن مبلغ پریمیوم نقدی به 2 درصد خبر می‌دهند.

بر این اساس هر تن متانول در قرارداد سی‌اف‌آر چین بدون تغییری ملموس در این هفته در سطح 411 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا با رشدی 6 دلاری به 436 دلار رسید. متانول در قراردادهای سی‌اف‌آر کره‌جنوبی 7 دلار گران شد و در سطح 435 قرار گرفت. در قراردادهای سی‌اف‌آر هند  قیمت متانول 5 دلار پایین آمد. متانول در این منطقه در سطح  370 دلار معامله شد.