متال بولتن در گفتگو با فعالان صنعت فولاد بررسی کرد

تاثیر تحریم‌های آمریکا بر صادرات فولاد ایران

09:15 - 1400/01/21
موسسه متال بولتن در خلال نشست اخیر اتحادیه بین‌المللی تولیدکنندگان و صادرکنندگان میلگرد در ترکیه در مصاحبه با فعالان بازار فولاد به بررسی تاثیر تحریم‌های آمریکا بر صادرات محصولات فولادی ایران پرداخت.
تاثیر تحریم‌های آمریکا بر صادرات فولاد ایران

هفتاد و نهمین نشست اتحادیه بین‌المللی تولید کنندگان و صادرکنندگان میلگرد فولادی از شانزدهم تا هجدهم ماه سپتامبر در استانبول ترکیه برگزار شد. در خلال این نشست، موسسه متال بولتن نظر تعداد زیادی از فعالان بازار فولاد را در زمینه تاثیر تحریم‌های آمریکا بر صادرات فولاد ایران جویا شد.

به  گفته یکی از معامله‌گران حاضر در این نشست، شرکت‌های اروپایی منعی برای خرید فولاد از ایران را پیش روی خود نمی‌بینند اما تعداد اندکی از بانک های اروپا حاضر به انجام تراکنش های مالی مربوط به این معاملات هستند. به گفته این فعال صنعت فولاد با وجود اینکه خرید فولاد از ایران از سوی اروپایی ها با دلار صورت نمی‌گیرد اما موضوع پرداخت به صورت کلی با توجه به محدودیت های بانکی مشکل اصلی در برهه کنونی به حساب می‌آید.

به گفته برخی از فعالان بازار با وجود عقب‌نشینی تعدادی از شرکت های معاملاتی اروپایی و کانادایی از خرید فولاد ایران، کماکان کشورهای جنوب اروپا در حال خرید فولاد این کشور هستند. همچنین بخش اعظمی از فولاد ایران پس از کاهش خرید از سوی اروپایی‌ ها به سوی مقاصدی در جنوب شرق آسیا از جمله تایلند، اندونزی و فیلیپین سرازیر شده است.

در این میان افت صادرات فولاد ایران در ماه‌های اخیر بیشتر ناشی از کاهش ارسال محموله‌ها به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات متحده عربی بوده است. در حال حاضر بنادر امارات متحده عربی به دقت منشا محموله‌ها را کنترل می‌کنند و همین امر مانعی برای فروش محصولات با منشا ایران در بازار این کشور شده است. به گفته یکی از تولیدکنندگان محصولات فولادی در منطقه، پیش‌تر کشتی‌های حمل محصولات مختلف از جمله فولاد ضمن خاموش کردن سامانه موقعیت یاب خود با رسیدن به بنادر امارات ادعا می‌کردند که محموله بارگیری شده از کشورهای عربی عضو شورای هماهنگی خلیج فارس است. در حال حاضر اما اگر سیستم موقعیت‌یاب خاموش باشد به صورت پیش فرض بنادر امارات این محموله را از سوی ایران تلقی می‌کنند و اجازه تخلیه محصول را نمی‌دهند. با این وجود راهکار خاموش کردن سیستم موقعیت یاب هنوز در سایر بنادر از جمله بنادر شرق آسیا برای محموله های ایرانی قابل استفاده است.

همچنین یکی از معامله‌گران بین‌المللی در گفتگو با متال بولتن اعلام کرد که برخی از شرکت های حمل و نقل دریایی بزرگ هم اکنون همکاری با ایران را متوقف کرده اند اما کمامان شرکت هایی از ترکیه، یونان و بعضی از کشورهای آسیایی در حال کار با ایرانی‌ها هستند. در این میان بنابر ادعای یکی از فعالان کانادایی صنعت حمل و نقل دریایی پس از اعمال مجدد تحریم های خزانه داری آمریکا علیه ایران، هزینه حمل فولاد این کشور به بازارهای جهانی افزایش ملموسی یافته به گونه ای که نرخ حمل هر تن فولاد از محدوده 16 تا 20 دلار پیش از آغاز تحریم ها به 26 تا 30 دلار در ماه گذشته میلادی رسیده است.