تلاش نفت برای شکستن سقف 4 ساله

09:14 - 1400/01/21
پس رسیدن قیمت نفت به سقف 4 ساله در شب گذشته، این محصول کمی مواضع خود عقب‌نشینی کرد. در معاملات روز جاری بار دیگر قیمت نفت در محدوده مثبت قرار گرفته است.
تلاش نفت برای شکستن سقف 4 ساله

پس از آنکه شب گذشته قیمت نفت به اوج چهارساله خود رسید، شاهد آغاز روند شناسایی سود به ویژه در معاملات آتی این محصول بودیم امری که قیمت را کمی از مواضع پیشین پایین آورد. نفت برنت در برهه‌ای از معاملات دوشنبه به 81/48 دلار رسید که این رقم از نوامبر سال گذشته تاکنون در بازار دیده نشده بود. با از سرگیری معاملات در روز سه‌شنبه بار دیگر قیمت نفت خام وارد محدوده مثبت شد اما میزان افزایش قمیت این محصول محدود تا این لحظه محدود بوده است.

تصمیم اوپک در جلسه روز یکشنبه مبنی بر عدم افزایش تولید، در صعود بیش از پیش قیمت نفت نقش شایانی داشت. در این میان تداوم نگرانی از کاهش عرضه نفت خام ایران با نزدیک‌تر شدن به زمان اجرای تحریم‌ها نفتی خزانه‌داری آمریکا عامل دیگری در حمایت از قیمت به حساب می‌آید.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه دسامبر با رشدی 0/2 درصدی در سطح 80/72 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه نوامبر با افزایشی به همین میزان به 72/24 دلار رسیده است.