هشدار 50 مقام سابق آمریکایی به ترامپ درباره برجام

استراتژی اروپا برای حفظ برجام

09:14 - 1400/01/21
روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال، استراتژی جدید اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و تصمیم احتمالی تهران را اعلام کرد.

دنیای بورس: روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی اعلام کرد تفکر غالب فعلی کشورهای اروپایی این است چنانچه ایران بتواند تا سال ۲۰۲۰ در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کند، رای‌دهندگان آمریکایی ممکن است رییس‌جمهور جدیدی انتخاب کنند که روال کار را تغییر خواهد داد.

مقام‌های اروپایی همچنان درحال بررسی روش‌های مقابله با تحریم‌های آمریکا و محافظت از شرکت‌ها در برابر جریمه‌های آمریکا هستند و قصد دارند با حفظ کانال‌های انتقال پول و تجارت، ایران را برای ماندن در برجام متقاعد کنند.

اما مقام‌های غربی می‌گویند تدابیر اروپایی‌ها احتمالا آثار محدودی خواهد داشت و شاید تصمیم تهران برای ماندن در برجام به نظر مشتری‌های غیر اروپایی برای خرید نفت بستگی داشته باشد. در این میان برای اکثر کشورهای اروپایی قطع دسترسی به اقتصاد ۲۰ تریلیون دلاری آمریکا و منفک شدن از نظام مالی غرب در ازای حضور در اقتصاد ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران چندان معنادار نیست.

در چهار ماه اول تحریم‌های دو مرحله‌ای ایران، تقریباً نیمی از ۶۷ شرکتی که طبق فهرست جهانی فورچون-۵۰۰ در ایران سرمایه‌گذاری کرده بودند ، اقدام به خروج کرده اند و شاید برخی دیگر که قصد دور زدن تحریم‌ها را دارند قبل از مرحله دوم تحریم‌ها در ۵ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) تغییر موضع دهند.

فرانسه، انگلیس و آلمان قصد دارند از روند کاهش پیوندهای اقتصادی با ایران جلوگیری کنند. از جمله طرح‌هایی ادعایی که هنوز در اروپا حال بررسی است ایجاد کانال‌های مالی مستقل از نظام مالی آمریکا به منظور حفظ مبادلات مالی با ایران است. رایزنی‌هایی هم درباره مجاز کردن بانک‌های ایرانی برای فعال کردن مجدد حساب‌هایشان در بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی انجام شده است.

علی‌رغم این مقام‌های غربی اعتراف می‌کنند دولت آمریکا ممکن است مقام‌های دخیل در اجرای این طرح‌ها را هدف تحریم‌ قرار دهند. ضمن آنکه دولت آمریکا ممکن است بانک‌های دریافت‌کننده پول از این کانال‌های مالی را هم ممکن است مورد تحریم قرار دهد.

در همین رابطه نیز بخوانید:

هشدار 50 مقام سابق آمریکا به ترامپ درباره برجام

سخنان حسن روحانی درباره گلایه از رفتار ترامپ 

چالش و فرصت رویارویی روحانی و ترامپ/ بلومبرگ

هیچ تابویی در مذاکرات ایران و آمریکا وجود ندارد/ حشمت‌الله فلاحت پیشه

همچنین بیش‌تر بخوانید:‌ باقیماندگان برجام وسیله جدید ارتباط مالی با ایران ایجاد می‌کنند/ بی‌بی‌سی