میزان آمادگی شرایط عرضه نفت در بورس انرژی

09:13 - 1400/01/21
همزمان با مجوز عرضه نفت در رینگ صادراتی بورس انرژی، حالا فعالان این عرصه معتقدند هنوز معلوم نیست شرایط عرضه نفت در بورس انرژی فراهم باشد؟

اتاق بازرگانی تهران: با نزدیک شدن به تحریم‌های نفتی ایران، موضوع مهمی تحت عنوان ارائه نفت در بورس انرژی و فعال شدن بخش خصوص برای خرید و فروش و صادرات طلای سیاه در داخل مطرح شده است؛ اتفاقی که اولین بار در نیمه تیر ماه از سوی اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس‌جمهور مطرح شد.

حالا بعد از سه ماه از اعلام نظر معاون اول رییس‌جمهور شورای شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی که با حضور سران قوا تشکیل جلسه داده بود، مجوز عرضه نفت خام در رینگ صادرات بورس انرژی را صادر کرده و عملا شرایطی را فراهم آورده است تا امکان خرید و فروش نفت خام به ‌صورت ارزی در بورس فراهم و مشارکت بخش خصوصی در این حوزه تسهیل شود.

اقدامی که در آستانه تشدید تحریم‌های نقتی باعث متنوع‌سازی روش‌های فروش نفت‌خام می‌شود. اما سوال مهمی در این بین وجود دارد که آیا شرایط فراهم است؟

رضا پدیدار؛ رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران، در این باره گفت: قرار است نفت خام در بورس انرژی عرضه شود، ولی با توجه به فراهم ‌نبودن زیرساخت‌ها، کمیسیون انرژی اتاق در نامه‌ای به وزارت نفت اعلام کرده تا زمانی که زیرساخت‌های لازم فراهم نشود، بورس انرژی توان انجام  این کار را نخواهد داشت.

به گفته پدیدار باید تمامی مولفه‌های ناظر بر بورس به‌ صورت بورس ملی با پول رایج کشور و بورس بین‌‌الملل با ارزهای رایج تعریف شود. این نامه به سازمان بورس و سایر نهادهای ذیربط هم ارجاع داده شده است تا تصمیم‌گیری نهایی انجام شده و پس از آن عرضه صورت گیرد.