با آغاز شناسایی سود و توقف روند نزولی دلار رقم خورد

ورود فلزات به محدوده منفی

09:13 - 1400/01/21
با توقف روند نزولی دلار آمریکا و همچنین آغاز شناسایی سود در بازار فلزات پایه، محصولات معاملاتی این بازار در صبح دوشنبه وارد محدوده منفی شدند. در این میان با تعطیلی بازارهای شرق آسیا حجم معاملات چنان قابل ملاحظه نیست.
ورود فلزات به محدوده منفی

فلزات در هفته گذشته رشد قیمتی  ملموس را تجربه کردند  و در این میان مس و روی به عنوان پیشتاز بازار توانستند افزایش قیمتی بیش از شش درصد را به ثبت رسانند. با آغاز معاملات در این هفته شاهد آغاز روند شناسایی سود پس از رشد قابل ملاحظه قیمت‌ها هستیم امری که بازار فلزات را کمی زیر فشار قرار داده است.

در عین حال سیر نزولی شاخص دلار در روز جاری متوقف شده و این نماگر با رشدی مختصر در سطح 94/25 واحد قرار گرفته است. همین امر روند تقویت تقاضا از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیر دلاری را مختل کرده و در کاهش قیمت فلزات نقش آفرین بوده است.

به علت تعطیلی رسمی در چین، کره جنوبی و ژاپن، حجم معاملات آسیایی بازار لندن در صبح امروز چندان قابل ملاحظه نیست. بازار آتی شانگهای نیز در روز دوشنبه فعالیتی نخواهد داشت.

از اخبار مهم امروز می توان به اعزام هیاتی تجاری از سوی شرکت روسال به چین اشاره کرد. به گفته برخی از منابع خبری مقامات این شرکت قصد دارند به علت مشکلات موجود بر سر راه فروش آلومینیوم به کشورهای غربی، از ظرفیت‌های چین برای فروش محصول خود استفاده کنند. روند فروش محصولات روسال به علت قرارگیری نام این شرکت در فهرست تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا در ماه‌های اخیر مختل شده است.

در برهه کنونی هر تن آلومینیوم در معاملات آتی لندن با افتی 0/4 درصدی در سطح 2078 دلار قرار گرفته و روی با کاهشی به میزان 0/9 درصد به 2500 دلار رسیده است. سرب با افتی 0/3 درصدی  در سطح 2034 دلار قرار گرفته و در این میان مس 0/2 درصد ارزان شده و قیمت 6324 دلار معامله می‌شود.