تصمیم اوپک منجر به تحریک قیمت‌ها شد

نفت برنت در یک قدمی 80 دلار

09:13 - 1400/01/21
با آغاز معاملات در بازار انرژی، قیمت نفت در مسیر صعودی قرار گرفت. تصمیم اوپک برای بالا نبردن سطح تولید در تحریک بازار تاثیر شایانی داشت. در عین حال اوپک در گزارش چشم‌انداز بازار نفت از احتمال افزایش قابل ملاحظه تولید نفت خام در خارج از این سازمان خبر داد.
نفت برنت در یک قدمی 80 دلار

روز گذشته نشست اوپک در الجزاریر برگزار شد و سران این سازمان از جله عربستان اعلام کردند که در برهه کنونی نیازی به افزایش تولید نیست. این در حالی است که پیش‌تر رئیس جمهور آمریکا از متحدان خود در خاورمیانه خواسته بود که با افزایش سطح تولید، قیمت این محصول را پایین بیاورند. تصمیم اوپک به افزایش بیش از یک درصدی قیمت نفت در صبح امروز منجر شد.

در این میان اوپک در گزارش چشم‌انداز بلند مدت بازار نفت اعلام کرد که تولید نفت آمریکا در پنج سال آینده رشدی باثبات را تجربه خواهد کرد و افزایش تولید این کشور در کنار بهبود تولید از سوی سایر کشورهای خارج از اوپک، تقاضا برای نفت خام این سازمان را کاهش خواهد داد. در این گزارش پیش‌بینی شده که دو سوم از عرضه جدید نفت در سال‌های پیش رو از سوی آمریکا وارد بازار شود.

بر طبق پیش‌بینی اوپک میزان تولید نفت و میعانات تولیدکنندگان خارج از این سازمان از 57/5 میلیون بشکه در روز در سال 2017 به 66/1 میلیون بشکه در سال 2023 خواهد رسید. در این میان انتظار می‌رود تولید نفت خام آمریکا تا آن زمان به 13/4 میلیون بشکه در روز برسد. به این ترتیب با افزایش تولید در خارج از اوپک، تقاضا برای نفت خام این سازمان از 32/6 میلیون بشکه در سال گذشته به 31/6 میلیون بشکه در سال 2023 کاهش خواهد بافت.

در چشم‌انداز ارائه شده از سوی اوپک، میزان تقاضا برای نفت خام در سال 2020 در سطح 101/9 میلیون بشکه برآورد شده است. این رقم نسبت به پیش بینی سال گذشته افزایشی 1/2 میلیون بشکه ای را منعکس می‌کند.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه نوامبر با رشدی 1/3 درصدی در سطح 79/24 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه نوامبر با افزایشی 1/2 درصدی به 71/65 دلار رسیده است.