افت فلزات در آستانه تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین

09:09 - 1400/01/21
در آستانه ‌وضع تعرفه وارداتی از سوی دولت آمریکا بر طیف وسیع‌تری از کالاهای چینی، فضای منفی بر بازار فلزات حاکم شده اما در این میان تزریق نقدینگی از سوی بانک مرکزی چین به سیستم مالی این کشور کمی از التهاب بازار کاسته است.
افت فلزات در آستانه تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین

خبرگزاری رویتز به نقل از یک مقام آگاه نقل کرد که به احتمال قوی امروز رئیس جمهور آمریکا وضع تعرفه بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی را به اطلاع عموم خواهد رساند. روز گذشته نیز روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی خبر داد که تعرفه در نظر گرفته شده به میزان 10 درصد است. پیش‌تر مقامات دولت آمریکا از عزم خود برای وضع تعرفه 25 درصدی بر فهرست جدیدی از کالاهای چینی خبر داده بودند. انتشار این اخبار بازار فلزات را زیر فشار قرار داد

در این میان امروز در اقدامی غافلگیرکننده، بانک مرکزی چین اعلام کرد از طریق سیستم اعتباردهی میان مدت خود 265 میلیارد یوان (38/58 میلیارد دلار) به موسسات مالی این کشور تزریق کرده است. به صورت سنتی با سررسید وام‌های پیشین شاهد اعطای وام جدید از سوی بانک مرکزی به موسسات مالی هستیم اما امروز موعد تسویه هیچ یک از تسهیلات اعطایی این نهاد نبوده و همین امر فعالان اقتصای را غافلگیر کرده است. فعالان بازار اقدام اخیر را در راستای افزایش توان وام‌دهی سیستم مالی به کسب و کارها برای غلبه بر مشکلات ناشی از جنگ تجاری با آمریکا ارزیابی می‌کنند.

در این میان یکی از روزنامه پرتیراژ چین به نقل از رئیس بانک مرکزی این کشور اعلام کرد که بازارهای مالی چین باید رویکدری بازتر را نسبت به سرمایه‌گذاران خارجی در پیش بگیرند و  وضعیت کسب و کار به منظور جلب مشارکت بیشتر موسسات مالی خارجی می بایست ارتقا یابد. انتشار این خبر در کنار تزریق نقدینگی از سوی بانک مرکزی چین کمی از جو منفی حاکم بر بازار فلزات کاست.

در برهه کنونی هر تن آلومینیوم در معاملات آتی لندن با افتی 1/2 درصدی در سطح 2013 دلار قرار گرفته و روی با کاهشی به میزان 0/1 درصد به 2305 دلار رسیده است. سرب با افتی 0/8 و در سطح 2019 دلار قرار گرفته است. در این میان مس با افت قیمتی 0/3 درصدی در سطح 5889 دلار معامله می‌شود.