برآورد قیمت طلا در هفته پیش‌رو

09:08 - 1400/01/21
با وجود صعود طلا به سطوح بالاتر از 1200 دلار در برهه‌ای از معاملات هفتگی، این محصول بار دیگر در مسیر نزولی قرار گرفت و سرانجام با افتی محدود به کار خود پایان داد. در این میان کماکان نشانه‌ای قوی از احتمال بازگشت روند صادر نشده و همین امر چشم‌انداز روشنی را پیش روی طلا قرار نمی دهد.
برآورد قیمت طلا در هفته پیش‌رو

دنیای بورس- محمد نجفی:

تزلزل شاخص دلار در معاملات این هفته به صورت مقطعی حمایت مناسبی را از طلا به عمل آورد به گونه‌‌ای که در میانه هفته قیمت توانست حتی تا سطح 1212 دلار در بازار نقدی پیشروی کند اما به سرعت روند شناسایی سود آغاز شد و بازار را زیر فشار قرار داد.

وضعیت بازار ارز: با وجود بهبود نسبی اوضاع ارزهای اروپایی در برابر دلار آمریکا در هفته‌ای اخیر، کماکان شاخص‌های تکنیکالی همچون میانگین‌های متحرک‌های 5 هفته‌ای، 10 هفته‌ای و 20 هفته‌ای و همچنین نوسانگرهایی مانند RSI،MACD و ADX از احتمال تضعیف پوند، دلار استرالیا، دلارکانادا، دلار نیوزلند و ین ژاپن در برابر دلار آمریکا خبر می‌دهند. در مورد یورو معیارهای مذکور روندی خنثی را منعکس می‌کنند و تنها فرانک سوییس در برابر دلار آمریکا از شانس بالایی برای صعود برخوردار است. به این ترتیب احتمال تقویت شاخص دلار و افزایش فشار بر بازار طلا در هفته پیش‌رو وجود دارد.

گزارش‌های اقتصادی تاثیرگذار بر بازار طلا

دوشنبه: شاخص قیمت مصرف کننده اتحادیه اروپا در ماه آگوست

سه‌شنبه: صورتجلسه نشست اخیر بانک مرکزی استرالیا

چهارشنبه:  نشست بانک مرکزی ژاپن برای تصمیم‌گیری در زمینه تغییر نرخ بهره- شاخص قیمت مصرف‌کننده بریتانیا در ماه آگوست- جوازهای ساختمای آمریکا در ماه آگوست- سخنرانی رئیس بانک مرکزی اروپا

پنجشنبه: تولید ناخالص داخلی نیوزلند در فصل دوم سال- نشست بانک مرکزی سوییس برای تصمیم‌گیری در زمینه تغییر نرخ بهره- خرده فروشی بریتانیا در ماه آگوست- فروش خانه‌های غیر نوساز در آمریکا

جمعه: تولید ناخالص داخلی فرانسه در فصل دوم سال- شاخص مدیران خرید تولیدی آلمان در ماه سپتامبر- شاخص قیمت مصرف‌کننده کانادا در ماه آگوست

تحولات کره شمالی: شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز دوشنبه تشکیل جلسه دهد و به بررسی نقض احتمای تحریم‌های کره شمالی بپردازد. آمریکا در روزهای اخیرا در گزارشی مدعی شد که کره شمالی در ماه‌های گذشته به قاچاق زغال سنگ و خرید و فروش تسلیحات نظامی پرداخته است. بر اساس ادعای آمریکا برخی از کشورها تحریم‌های بین‌المللی شورای امنیت علیه کره شمالی را نقض کرده‌اند. این نشست در حالی قرار است برگزار شود که هفته گذشته در خبرها آمده بود که رهبر کره شمالی به دیدار مجدد با رئیس جمهور آمریکا تمایل دارد. نتیجه این نشست ممکن است به افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره منجر شود و تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن را افزایش دهد.

پیش‌بینی هفته پیش‌رو (چهارچوب زمانی هفتگی در بازار نقدی):

مطابق با پیش‌بینی هفته گذشته قیمت طلا باز هم زیر فشار قرار گرفت و این محصول با رسیدن به سطح 1193 دلا، معاملات هفتگی را در محدوده منفی به پایان برد.

هشدارهای نزولی: قرارگیری قیمت در سطوح پایین تر از میانگین موزون نمایی 5 هفته‌ای(1200دلار)- تثبیت قیمت در سطوح پایین تر میانگین‌های موزون 13 هفته‌ای(1222دلار) و 62 هفته‌ای(1268 دلار)- شاخص قدرت نسبی در حال ورود به محدوده فروش هیجانی است- قیمت در حال نزدیک شدن به باند پایینی بولینگر است.

هشدارهای صعودی: هشدار صعودی قوی به چشم نمی خورد.

سیگنال‌های تایید:  واگرایی در نمودار RSI و MACD دیده نمی شود.

حمایت‌های پیش‌رو: اولین حمایت در سطح 1190 دلار دیده  می‌شود. حمایت بعدی در سطح 1184 دلار قرار دارد.

مقاومت‌های پیش رو: پس از مقاومت 1194 دلار، مهمترین مقاومت پیش‌رو در سطح 1200 دلار دیده می شود. میانگین 5 هفته ای بر این سطح روانی مهم منطبق شده و همین امر نیز مرز 1200 دلار را تبدیل به مقاومتی بسیار مهم تبدیل کرده است.

نتیجه‌گیری: همانند هفته گذشته چشم‌انداز مثبتی پیش روی طلا قرار ندارد. تنها در صورت عبور پرحجم قیمت از مرز روانی 1200 دلار می‌توان به بازگشت روند امیدوار بود.