بازار روی در سلطه آربیتراژگران

09:06 - 1400/01/21
میزان ذخایر روی در انبارهای بازار آتی شانگهای برای دومین هفته متوالی روندی صعودی را تجربه کرد و این در حالی است که در بازار لندن روندی معکوس حاکم بود. کمبود عرضه روی در بازار چین و مثبت بودن رقم آربیتراژ فیزیکی میان لندن و شانگهای به تبع این امر، در تحریک خرید روی از سوی چینی‌ها بسیار تاثیرگذار بوده است.
بازار روی در سلطه آربیتراژگران

در آخرین روز کاری این هفته بازار آتی شانگهای، میزان ذخایر روی از مرز 37 هزار تن فراتر رفت و به این ترتیب رشدی 9 درصدی را در هفته اخیر تجربه کرد. در هفته ماقبل نیز میزان افزایش موجودی انبار به بیش از 14 درصد رسید. در این میان ذخایر روی در انبارهای بازار فلزات لندن با افتی 7 درصدی در دو هفته اخیر به حدود 227 هزار تن رسیده است.

اصلی‌ترین دلیل ایجاد این روند را در باز بودن پنجره آربیتراژی  میان لندن و شانگهای به تبع کمبود عرضه روی در بازارهای چین می توان جستجو کرد.

روز 27 ژوئن امسال یعنی ششم تیر ماه رقم آربیتراژ فیزیکی میان بازار لندن  و شانگهای وارد محدوده مثبت شد و از این تاریخ تا روز گذشته تنها در شش روز معاملاتی شاهد ثبت ارقام منفی برای آربیتراژ بودیم. در تعداد قابل ملاحظه‌ای از روزهای معاملاتی آربیتراژ در ارقام بالاتر از 100 دلار قرار گرفت و در روز سوم سپتامبر نیز رکورد 245 دلار رسید. روز گذشته رقم آربیتراژ میان لندن و شانگهای در سطح 150 دلار بود. به این ترتیب معامله‌گران بازار فلزات در نزدیک به سه ماه اخیر در تلاش برای بهره‌برداری از این فرصت آربیتراژی حجم قابل توجهی از روی تصفیه شده  را به سوی بازارهای چین گسیل کرده‌اند. فعالان بازار همچنین خبر می دهند که موجودی روی در انبارهای خارج از سیستم بازار آتی شانگهای نیز به میزان ملموسی افزایش یافته است.

در این میان کمبود عرضه روی را می‌توان اصلی‌ترین دلیل تحریک واردات این محصول به چین دانست. کمبود کنسانتره در بازار داخلی چین و سقوط قیمت روی در ماه‌های اخیر به کاهش نرخ ذوب و فرآوری این محصول منجر شد امری که واحدهای تولیدی روی تصفیه شده را بر آن داشت که در اقدامی هماهنگ سطح تولید خود را  پایین آورند. پس از این اقدام شاهد کمبود عرضه در برخی بازارهای داخلی چین بودیم. به تبع این امر در دوره ای که بازار فلزات در سطح جهانی به تبع تنش‌های تجاری میان آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ جهان زیر فشار شدیدی قرار گرفته بود، قیمت روی در بازار آتی شانگهای با شتابی کمتر نسبت به بازار لندن پایین آمد امری که فاصله قیمت معناداری را در این دو بازار ایجاد کرد.