در بورس‌های کالا و انرژی وضعیت چگونه است؟

معاملات اثرگذار بورس‌های کالایی دوشنبه (19 شهریور)

09:04 - 1400/01/21
دادوستدهای بورسی امروز کم‌تر متاثر از معاملات همزمان بورس‌های کالایی پیش رفت. با این حال رصد این بازارها برای داشتن داده‌های کافی به منظور تحلیل دقیق‌تر برای کارشناسان ضروری است. به علاوه آن که ثبات رویه در این بازارها از اهمیتی چندین باره برخوردار است.
معاملات اثرگذار بورس‌های کالایی دوشنبه (19 شهریور)

دنیای بورس: معاملات امروز بورس کالا در چندین دسته دنبال شد. عرضه محصولات پتروشیمی همچنان بر روال سابق (تعیین قیمت پایه با نرخ 4200 تومانی و دامنه نوسان 5 درصدی) دنبال می‌شود و از این منظر نکته جدیدی در آن نهفته نیست. با این حال عرضه محصولات فلزی و فرآورده‌های فرعی چندین بعد قابل‌توجه را شامل می‌شود.

نگاهی به معاملات امروز بورس کالا

شمش بلوم ارفع برای اولین بار در بورس کالا عرضه شد. 5 هزار تن از این محصول با قیمت پایه 2079 تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه و قیمت پایانی آن با رشد 15 درصدی نسبت به قیمت پایه در سطح 2390 تومان قرار گرفت. این در حالی است که نرخ فروش شمش داخلی «ارفع» در بازار داخلی طی ماه ماه مرداد 3200 تومان بوده است. بنا به مصوبه تیر ماه وزارت صمت آهن و فولاد ارفع موظف است ماهانه دست کم 30 هزار تن شمش فولادی را در بستر بورس کالا عرضه کند؛ این عدد در حدود 45 درصد از متوسط تولید ماهانه «ارفع» را شامل می‌شود و سبب خواهد شد تا نرخ فروش داخلی این شرکت در کوتاه‌مدت با افت نسبت به پتانسیل‌های موجود مواجه شود.

دیگر عرضه‌کننده شمش فولادی امروز فولاد خراسان بود که تمام ارقام مربوط به این معامله نیز مشابه با آن چه در بالا (در رابطه با آهن و فولاد ارفع شرح داده شد) ثبت شد. 5 هزار تن عرضه، قیمت پایه 2079 تومانی و قیمت پایانی این معامله 2390 تومان بود. فولاد خرسان موظف به عرضه ماهانه 25 هزار تن شمش فولادی در بورس کالاست.

در جلسه امروز بورس کالا سومین عرضه کاتد «فملی» نیز با مکانیزم جدید قیمت گذاری انجام شد و طی آن 3 هزار تن از این محصول در قیمت پایه 43.9 میلیون تومان به ازای هر تن عرضه شد که همین میزان تقاضا برای آن در قیمت پایه قرار گرفت و معامله نیز در همین نرخ انجام شد. قیمت دادوستد قبلی این محصول 43.1 میلیون تومان بوده است (رشد 1.9 درصدی). بدین ترتیب ارزش معاملات بورس کالایی «فملی» در بورس کالا برای تحویل در شهریور به بیش از 570 میلیارد تومان رسیده است.

کل مبلغ فروش «فملی» در مرداد ماه 498.5 میلیارد تومان و متوسط ماهانه مبلغ فروش این شرکت در 5 ماه نخست 790 میلیارد تومان بوده است. نرخ‌های جدید فروش پتانسیل ملی مس ایران را برای ثبت رکوردهای تازه در مبالغ فروش گسترش داده است.

در بخش فرآورده‌های نفتی تنها محصول عرضه شده امروز، وکیوم باتوم پالایش نفت بندرعباس بود که 21 هزار تن از آن در قیمت پایه 4019 تومان به ازای هر کیلوگرم (قیمت پایانی معامله پیشین) عرضه شد. در مقابل این عرضه تنها 9 هزار تن تقاضا در قیمت پایه قرار گرفت. پیش از این به مشکل تعیین نرخ پایه به عنوان کف قیمتی با این مکانیزم اشاره شده بود؛ در حالی که این روش برای وکیوم باتوم سایر پالایشگاه‌ها اجرا نمی‌شود اما در رابطه با محصول پالایشگاه بندرعباس همچنان ادامه دارد.

در بورس انرژی چه گذشت؟

همان‌طور که روز گذشته نیز اشاره شد قسمتی از فرآورده‌های فرعی کشور در بورس انرژی عرضه می‌شوند و حذف سقف رقابت برای این محصولات می‌تواند تاثیر کاملا ملموسی بر درآمدزایی این پالایشگاه داشته باشد. عمده‌ترین محصولات فرعی نفتی که در این بازار عرضه می‌شوند (از لحاظ ارزش معاملات و مبالغ فروش برای پالایشگاه‌ها) شامل دو گروه آیزوریسایکل و حلال‌ها می شود.

به علاوه به نظر می‌رسد که تدابیری برای عرضه محصولات اصلی پالایشگاه‌ها در رینگ صادراتی نیز اندیشیده شده است که بایستی در انتظار به ثمر نشستن آن بود.

از میان پالایشگاه‌های بورسی، امروز پالایش نفت اصفهان در مجموع امروز بیش 2.5 میلیون لیتر حلال را از طریق بورس انرژی عرضه کرد. قیمت پایه برای این محصول در حدود 2225 تومان در نظر گرفته شده بود؛ و قیمت پایانی معاملات آن در نزدیکی 6025 تومان به ازای هر لیتر قرار گرفت.

این پالایشگاه همچنین 2 هزار تن آیزوریسایکل خود را با قیمت پایه 2653 تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه کرد که نرخ پایانی این محصول نیز در سطح 5514 تومان قرار گرفت. 2 هزار تن آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس نیز با همین قیمت پایه عرضه شد که قیمت پایانی معاملات آن در سطح 5895 تومان قرار گرفت.