گزارش اختصاصی «دنیای بورس» از بیمه کارآفرین

دورنمای حق بیمه تولیدی « وآفری »

09:02 - 1400/01/21
حق بیمه تولیدی بیمه کارآفرین در حالی در سال 96 نسبت به سال قبل یک درصد افزایش یافت که مدیریت «وآفری» به دنبال برنامه رشد کمی و کیفی حق بیمه تولیدی در رشته بیمه عمر و سرمایه‌گذاری است.

تاریخ مجمع: شنبه 27 مردادماه امسال

درصد حضار: 62 درصد

اعضای هیات رئیسه:

آقای آزاد (رئیس مجمع - رییس هیات مدیره)

آقای احمدی (ناظر اول)

آقای شهریاری (ناظر دوم - نماینده بانک کارآفرین)

آقای معزی (دبیر)

آقای ضرابیه (مدیرعامل)

- تقسیم سود: صفر تومان از سود 0.7 تومانی سال 1396

بیمه کارآفرین (وآفری) در سال 1381 تاسیس و در سال 1391 در فرابورس پذیرفته شد. سهام وآفری در حال حاضر در بازار پایه ج معامله می‌شود.

گزارش هیات مدیره

1- مدیر مالی شرکت، گزارش هیئت مدیره را قرائت کرد و گفت حق بیمه تولیدی در سال 1396 حدود 835 میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل یک درصد افزایش داشت. 53 درصد از حق بیمه تولیدی در رشته بیمه عمر و سرمایه‌گذاری بود. سهم بیمه ثالث با 3 درصد کاهش نسبت به سال قبل به 18 درصد کل پورتفو رسید که باوجود کاهش، نسبت خسارت در ثالث افزایش یافت که مدیریت امیدوار است با انعقاد قرارداد گروهی با سازمان‌ها و شرکت‌ها و نیز نظارت بر عملکرد شعب و نمایندگان در این زمینه رشد کمی و کیفی در این رشته ایجاد کند.

2- در زمینه خسارت پرداختی، 47 درصد در رشته ثالث و 4 درصد در رشته عمر و سرمایه‌گذاری بود. بیمه عمر و  سرمایه‌گذاری بیمه کارآفرین سهم 18 درصدی را در بین شرکت‌های خصوصی داراست.

گزارش حسابرس: مشروط (با 8 بند شرط)

بند 1-5 (بند شرط) محاسبه ذخایر فنی براساس الزامات بیمه مرکزی انجام شده که مغایر با استانداردهای حسابداری است.

گفته شد حدود 100 میلیارد تومان ذخیره بابت حوادث پیش‌بینی نشده گرفته شده است که اطمینان خاطری برای شرکت فراهم خواهد کرد.

بند 2-5 (بند شرط) براساس نامه بیمه مرکزی ذخیره خسارت معوق و ریسکهای منقضی نشده به مبلغ 4.7 میلیارد تومان ضروری است.

نماینده بیمه مرکزی ارسال چنین نامه‌ای را انکار کرد که حسابرس تصویر نامه را نشان داد.

بند 3-5 (بند شرط) ذخیره مناسب جهت مشارکت بیمه‌گذاران عمر و سرمایه‌گذاری در 85 درصد منافع حاصل از سرمایه‌گذاری اخذ نشده‌است.

رییس جلسه گفت در حدود میدان ونک زمینی خریده‌ایم که تاکنون 50 میلیارد تومان ارزش افزوده داشته است. در زنجان، کاشان و بجنورد هم ساختمانهای زیبایی ساخته‌ایم که در صورت فروش، 85 درصد منافع آن به بیمه‌گذاران خواهید رسید. اگر سود مشارکت به بیمه‌گذاران داده نمی‌شود اما سود پنهانی در آن وجود است. نماینده بیمه مرکزی گفت نمی‌توانید در دارایی ثابت سرمایه‌گذاری کنید چون اگر بیمه‌گذاری الان خارج شود از این سود پنهان محروم می‌شود. رئیس‌ جلسه گفت ماندگاری بیمه‌‌گذاران کارآفرین خیلی بالاست، اما نماینده بیمه مرکزی گفت در سال 1395 بیش از 24 هزار نفر بیمه‌نامه خود را بازخرید کردند. در نهایت یکی از مدیران فنی گفت 100 میلیارد تومان کل سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات است و 11.8 میلیارد تومان ذخیره مشارکت در منافع لحاظ نشده که باید در صورت‌های مالی 6 ماهه اعمال شود.

بند 6 (بند شرط) شرکت در سالهای گذشته خدمات بیمه ترانزیت به گمرک جمهوری اسلامی ارائه کرده و تا کنون 3.8 میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده و بنظر حسابرس کسری ذخیره وجود دارد.

رییس مجمع گفت 120 میلیارد تومان رقم ادعایی گمرک در 5 سال پیش بود که اگر بدون بررسی پرداخته بودیم زیان متوجه شرکت می‌شد. با درایت مدیرعامل تاکنون کمتر از 5 میلیارد تومان خسارت داده‌ایم و تنها 4 پرونده باقی مانده است که خسارت چندانی نخواهد داشت.

بند 7 (بند شرط) 55.4 میلیارد تومان مطالبات از بیمه‌گذاران، نمایندگان، بیمه‌گران اتکایی و سایرین مشکوک‌الوصول و سررسیدگذشته است که برای آن ذخیره‌ای در نظر گرفته نشده است.

گفته شد 22 میلیارد تومان حساب‌های کنسرسیومی بین شرکت‌های خودمان است که مشکلی برای وصول آنها وجود ندارد و 34 میلیارد تومان هم مشکوک‌الوصول است که اقدامات جهت وصول آنها صورت خواهد گرفت. نماینده بیمه مرکزی گفت از نظر ما کمبود ذخیره دارید.

بند 8 (بند شرط) برای عملکرد سال 1393 شرکت مبلغ 15.7 میلیارد تومان مالیات مطالبه شده که برای آن ذخیره‌ای در نظر گرفته نشده‌است.

رییس جلسه گفت سابقه پرونده‌های مالیاتی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که امکان موفقیت شرکت خیلی بالاست.

بند 9 (بند شرط) سیستم مناسب برای نگهداری اطلاعات ارزی در شرکت وجود ندارد.

رئیس جلسه گفت ارز ما دولتی بوده که تسعیر آن به نرخ رسمی چندان اثری بر سود و زیان ما ندارد. نماینده بیمه مرکزی گفت نظر حسابرس عدم وجود سیستم مناسب جهت ثبت دقیق دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی است و شما 8 میلیارد تومان بابت تسعیر ارز شناسایی کرده‌اید که نسبت به سود شرکت رقم بالایی است.

بند 10 (بند شرط) 18 میلیارد تومان اقلام باز و نامشخص در صورتحساب‌های بانکی و 18.5 میلیارد تومان اقلام باز حسابهای بانکی در دفاتر شرکت وجود دارد. 7.6 میلیارد تومان مانده حساب فیمابین شعب  بیمه کارآفرین هم تعیین تکلیف نشده است.

رئیس مجمع گفت این رقم قبلا دو برابر بود که با تلاش صورت گرفته نصف شده است. مدیرعامل گفت از تهاتر ارقام بدهکار و بستانکار جلوگیری کردم و خواستار روشن شدن دقیق آنها شدم تا مشکلی در حسابها بوجود نیاید.

 بند 1-11 (بند شرط) ارزش بازار سرمایه گذاری در 7.6 درصد از سهام «بانک کارآفرین» (وکار) 31.4 میلیارد تومان کمتر از بهای تمام شده آن است. شرکت برخلاف استاندارد حسابداری 11.9 میلیارد تومان ذخایر مربوط به بیمه عمر و پس انداز ریسک فوت را به عنوان ذخیره کاهش ارزش سرمایه گذاری در بانک کارآفرین منظور کرده است.

رییس جلسه گفت از ابتدا سهام بانک کارآفرین را در سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب کردیم و قصد فروش آنها را نداشتیم. علاوه بر استفاده از خوشنامی بانک در فعالیت‌ها از سود آن هم استفاده می‌کردیم. بهای تمام شده هر سهم بانک برای ما 188 تومان است و بنابر استاندارد حسابداری که سرمایه‌گذاری بلندمدت را تا یک سال از اخذ ذخیره کاهش ارزش معاف می‌کند ذخیره نگرفتیم. همچنین از دو شرکت نظر کارشناسی درباره ارزش بانک خواستیم که یکی از گزارشات بالای 200 تومان و یکی هم حدود 300 تومان برای هر سهم آن قیمت گذاشته‌اند.

یکی از نمایندگان بیمه مرکزی گفت ذخیره ریسک فوت را نمی‌توانید به ذخیره کاهش ارزش ربط دهید که سبب می‌شود از جیب بیمه‌گذار به جای شرکت کسر شود. رئیس جلسه گفت این موضوع در گزارش بعدی اصلاح خواهد شد.

بند 2-11 (بند شرط) سرمایه گذاری در شرکت وابسته «سرمایه‌گذاری بانک کارآفرین» به مبلغ بیش از 30 میلیارد تومان کاهش ارزشی معادل 3.8 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

«سرمایه‌گذاری بانک کارآفرین» در املاک و نیز یک مجتمع پتروشیمی سرمایه‌گذاری کرده است. بحث فروش پتروشیمی به بهای 100 میلیارد تومان با قیمت تمام‌شده خیلی کم مطرح شده که سود مناسبی را عاید آن شرکت می‌کند. نماینده بورس گفت وقتی حسابرس رقم تعیین می‌کند در مورد کاهش ارزش دیگر توضیحی در این مورد چندان مناسب نیست.

بند 12 (بند شرط) برخی از تاییدیه‌های درخواستی به مبلغ 36.9 میلیارد تومان واصل نشده و 53 میلیارد تومان مغایرت در تاییدیه‌های دریافتی وجود دارد.

رئیس جلسه تعلل شرکت‌های بیمه دیگر را سبب این موضوع دانست.

بند 14 (تاکید بر مطلب خاص) وضعیت دعوی حقوقی بانک صادرات بر علیه بانک کارآفرین و شش عضو دیگر کنسرسیوم بیمه‌ای مشخص نیست.

رییس جلسه گفت 7 مورد ادعا بر علیه بیمه کارآفرین بوده که 5 مورد از آن به نفع بیمه کارآفرین تمام شده و در 2 مورد دیگر هم با درایت مدیرعامل به نفع شرکت خاتمه خواهد یافت.

بند 18 (بند بازرسی) پایان کار تعدادی از ساختمانهای شرکت در اختیار حسابرس قرار نگرفته‌ است.

گفته شد که 32 ساختمان داریم که برای 4 تا از آنها در حال اقدام جهت دریافت پایان کار هستیم.

نماینده بیمه مرکزی از عدم افشای مطالبات از نمایندگان و بیمه‌گذاران با قید اسامی آنها باوجود پیگیری‌های متعدد توضیح خواست که یکی از مدیران گفت در سامانه «سنهاب» بارگذاری شده و در صورت‌های مالی 6 ماهه افشا خواهد شد. نماینده بیمه مرکزی گفت نام نمایندگان بیمه افشا نشده است و علت هم آن است که برخی از نمایندگان شما کد ندارند و فروش بیمه‌نامه توسط آنها غیرقانونی است. یکی از همین نمایندگان بدون کد 7 میلیارد تومان بدهی به شما دارد. رئیس جلسه گفت این موضوع را در صورت خلاصه مذاکرات درج خواهد کرد.

ناظر دوم (نماینده بانک کارآفرین) از اینکه دو نفر از اعضای هیات مدیره از جمله رئیس مجمع صورت‌های مالی را امضا نکرده‌اند سوال کرد که رئیس جلسه گفت به خاطر این بوده که من در سفر بودم. ناظر دوم گفت اگر یکی از ذخایر مطرح شده را اخذ می‌کردید وضعیت سود و زیانی شرکت چگونه می‌شد که رئیس جلسه گفت به زیان می‌‌نشستیم و این موضوع به وضعیت اقتصادی کشور برمی‌گردد، کمااینکه شما در بانک کارآفرین سود بسیار کمی به ما دادید. نماینده بانک کارآفرین همچنین از اینکه به جای مدیرعامل، رئیس جلسه پاسخ بندهای حسابرس را می‌داد گله کرد.

مدیرعامل پس از پایان رسمی جلسه به تاریخچه بیمه کارآفرین و جریان تاسیس آن اشاره کرد و گفت از 7 میلیارد تومان سرمایه اولیه 6 میلیارد تومان ساختمان خریدیم و با استفاده از یک میلیارد تومان باقیمانده و نیز سرمایه‌های انسانی توانستیم چند هزار میلیارد تومان بیمه‌نامه صادر کنیم. وی به خدمات بیمه درمان و ثالث که سبب برداشتن باری از دوش بیمه گذاران است و نیز پرسنل متخصص شرکت اشاره کرد که سبب دلگرمی سهامداران است گرچه سودی را عاید‌شان نکرده است.

« وآفری » به روایت اعداد

سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم 0.7 تومان سال گذشته 0.7 تومان

سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم صفر تومان سال گذشته 4 تومان

سود انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم 1.1 تومان

حاشیه‌های مجمع

- مدیرعامل گفت بیمه کارآفرین با من و «گل محمد» شروع شد که اشاره به کارگر افغانی داشت که سرایدار ساختمان اولیه شرکت بوده و چای جوشیده برای وی می‌آورده است، ولی امروز من و 850 نفر هستیم. وی گفت از کسی حلالیت نمی‌خواهم چون هرچه در توانم بوده انجام داده‌ام و کوچک‌ترین تعللی در طی 16 سال خدمت در بیمه کارآفرین نکردم.

- درگیری‌های لفظی رییس هیئت مدیره با مدیرعامل در طی جلسه مرتبا تکرار شد.

- مدیرعامل از رئیس مجمع 15 دقیقه وقت خواست تا در پایان جلسه با سهامداران و مدیران و پرسنل  شرکت درباره وضعیت شرکت و آینده آن صحبت کند. درپایان جلسه وقتی رییس مجمع از مدیرعامل خواست بصورت خلاصه صحبت کند، مدیرعامل گفت کسانی که موافق صحبت کردن من هستند کف بزنند که پس از آن گفت معلوم شد کف زدن‌ها برای صحبت من بیشتر از تاییدیه برای مجمع بود. البته وی در جای دیگری به دعوت از کارکنان و مدیران برای حضور چشمگیر در این مجمع اشاره کرد.

- پس از بند مربوط به عدم رعایت مقررات بورس، نماینده بورس گفت ظاهرا هیچ مورد دیگری نبوده که بتوانید رعایت نکنید!

- رئیس جلسه گفت هیات مدیره در توضیح بندهای بازرس موفقیت‌های خود را تشریح کرد که امیدواریم رئیس‌جمهور هم وقتی در مجلس شورای اسلامی حضور می‌یابد به همین شکل بتواند پاسخ دهد.

- نماینده بیمه مرکزی درباره عدم تهیه الحاقیه بیمه برای برخی از دارایی‌های شرکت در زمان مناسب گفت: «عالم بی‌عمل هستید.»