گزارش اختصاصی «دنیای بورس» از بانک شهر

« وشهر » افزایش سرمایه می‌‌دهد؟

09:00 - 1400/01/21
بانک شهر در مجمع سالانه سودی تقسیم نکرد. به باور اعضای هیات مدیره « وشهر» افزایش سرمایه تا 3 هزار میلیارد تومان (سرمایه فعلی 1500 میلیارد تومان) در برنامه بانک قرار دارد.

تاریخ مجمع: یکشنبه 27/12/1396

درصد حضار: 61 درصد

اعضای هیات رئیسه:

آقای خامی (رئیس مجمع – رئیس هیات مدیره)

آقای دلفانی (ناظر اول- نماینده شهرداری تهران)

آقای سلیمانی (ناظر دوم- نماینده شهرداری تبریز)

آقای کردی (دبیر)

آقای پورزرندی (مدیرعامل)

- تقسیم سود: صفر تومان. بانک در سال 1395 برای هر سهم 28.8 تومان سود شناسایی کرد اما به خاطر الزام به اخذ ذخایر توسط بانک مرکزی در واقع زیانده شد.

«بانک شهر» (وشهر) در سال 1387 به عنوان موسسه مالی و اعتباری شهر تاسیس و یکسال بعد به بانک تبدیل شد. سهام وشهر در سال 1392 در فرابورس پذیرفته شد.

گزارش هیات مدیره

1- مدیرعامل در گزارش خود ابتدا به برخی از دستاوردهای بانک شهر اشاره کرد:

- عاملیت بانک شهر در تراکنش‌های نمایشگاه کتاب

- ارائه خدمات پرداخت با دستگاه موبایل (NFC) بدون نیاز به کارت

- نصب خودپرداز با قابلیت پرداخت ریال و دینار در اماکن زیارتی عراق

- اخذ گزارش حسابرسی مطلوب برای اکثر شرکت‌های زیرمجموعه بانک

- تامین مالی پروژه‌های شهری بزرگ در تهران و شهرستان‌ها به ویژه مراکز استان‌ها از جمله مترو، خطوط اتوبوس تندرو، پل‌ها و مراکز تجاری تفریحی.

2- افزایش سرمایه تا 3 هزار میلیارد تومان (سرمایه فعلی 1500 میلیارد تومان) در برنامه بانک قرار دارد.

3- منابع بانک در دوران 4 ساله مدیریت جدید 5 برابر شد. نسبت مصارف به منابع 33 درصد بود که اینک به 65 درصد رسیده است و زمانی که به 80 درصد برسد عملیات بانکی سودآور خواهد شد.

4- در راستای توسعه خدمات الکترونیکی، توسعه پیشخوان‌های «شهرنت» توانسته مورد استقبال گسترده مردم قرار گیرد، بگونه‌ای که در ابتدای تاسیس شهرنت، کارشناسان آن را زیانده اعلام می‌کردند، و این استقبال نتیجه کار را به شکل دیگری رقم زد. در شهرنت‌ها همه گونه امکانات شعبات از جمله صدور آنی کارت هدیه، حواله‌های پایا و ساتنا، صدور چک و مانند آن قابل ارائه است. در حال حاضر حدود 400 شهرنت داریم که قصد داریم خدمات دیگری مانند رزرو هتل و خرید بلیت قطار و اتوبوس را هم به آن اضافه کنیم.

5- در چهار سال اخیر سرمایه بانک نزدیک به سه برابر افزایش یافت که سبب شد متناسب با آن تعداد شعب دارای مجوز بانک مرکزی از 20 شعبه به 261 شعبه برسد. درصد کفایت سرمایه بانک شهر 4.1 درصد است که باید براساس استانداردهای کشور حداقل 8 درصد باشد.

6- نسبت ریسک اعتباری یعنی نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات 6.3 درصد است که شاخص استاندارد 4 درصد است. در این مورد مدیرعامل وضعیت بانک شهر را با بانک‌های دیگری مقایسه کرد که از دولت طلب دارند و از مطالبات دولت ذخیره نمی‌گیرند در حالی که ما از شهرداری‌ها طلب داریم و باوجود نقش حکومتی یا حاکمیتی آنها باید برای تسهیلات غیرجاری ذخیره بگیریم. در واقع عدم تسویه نقدی به موقع بدهی تسهیلاتی شهرداری‌ها موجب ایجاد زیان در بانک و بلوکه شدن منابع آن شده که آنهم به دلیل رکود و کاهش درآمد شهرداری‌ها بوده است. شهرداری‌ها در ازای تسهیلات املاک به بانک داده‌اند که بانک هنگام فروش برخی از آنها دچار مشکلاتی از قبیل عدم ارائه به موقع مجوزهای لازم شده و درنهایت سبب استرداد این املاک شده است. مذاکراتی با سازمان‌های دولتی در جریان است که بدهی‌های شهرداری‌ها به عنوان بدهی دولت تلقی شود تا نیاز به اخذ ذخیره اختصاصی نباشد.

6- مدیرعامل به این نکته اشاره کرد که 96 درصد منابع بانک شهر از طرف مردم و 4 درصد از طرف شهرداری‌ها تامین می‌شود، یعنی بانک شهر با منابع مردم در حال تامین اعتبار برای آبادانی شهرهاست.

7- درباره حساب‌های بانک شهر در موسسه ثامن‌الحجج، مدیرعامل به مجوز داشتن این موسسه در سال 1391 بنابر اعلام رسمی بانک مرکزی اشاره کرد.

8- مدیرعامل در پایان توصیه کرد شهرداری‌هایی که املاک به بانک شهر واگذار کرده‌اند، اقداماتی را برای صدور مجوزهای این املاک صورت دهند تا ما بتوانیم املاک فروخته شده را به خریداران منتقل کرده و معامله را قطعی کنیم. همچنین بعد از این اگر نتوانستند افرادی را برای خرید نقدی املاک پیداکنند مشتریان را برای خرید با استفاده از تسهیلات بانک شهر معرفی کنند. شهرداری‌ها باید تمام حساب‌های خود را در بانک شهر متمرکز کنند و تمام سرویس‌ها و خدمات شهری را به بانک شهر محول کنند. همچنین در همایش‌ها و جلسات خدمات بانک شهر را معرفی کنند.

گزارش حسابرس: عدم اظهارنظر

حسابرس گفت با توجه به طولانی شدن مجمع تمام گزارش را یکجا می‌خوانم اما توضیحاتی داد مبنی بر اینکه سودهای شناسایی شده توسط بانک از معاملات با بانک‌های دیگر یا زیرمجموعه‌های بانکی ایجاد شده که کیفیت مناسبی نداشته و به همین خاطر نتوانسته‌ایم نسبت به «صورت سود و زیان» اظهارنظر مطلوب یا حتی مشروط اعلام کنیم. البته «ترازنامه» و «صورت جریان وجوه نقد» بانک با 16 بند شرط، اظهار نظر مشروط دریافت کرده است.

«وشهر» به روایت اعداد*

سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم 28.8 تومان

سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم صفر تومان

سود انباشته در پایان سال مالی 1395 به ازای هر سهم  52.5 تومان.

*ارقام بالا بدون در نظر گرفتن اصلاحات بانک مرکزی آمده است و پس از اصلاحات کاملا دگرگون خواهد شد.

حاشیه‌های مجمع 

- نایب رئیس اتحادیه کارگران  شهرداری در پایان گزارش مدیرعامل نسبت به عدم سودرسانی بانک و صندوق‌های مربوط به کارکنان شهرداری گله کرد و گفت ظاهر خوب بانک در باطن از ورشکستگی حکایت دارد. اما مدیرعامل گفت بانک زیانده نیست و  فقط سودها تا زمان قطعی شدن فروش املاک در شرکت ذخیره شده است.

- حضور نمایندگان سهامداران شهرداری‌های کشور و نیز پرسنل بانک در مجمع چشمگیر بود.

- مجمع با 40 دقیقه تاخیر شروع و بیش از چهار ساعت طول کشید.