جزییات قرارداد پلی‌اتیلنی « دهدشت »

17:10 - 1400/01/18
قرارداد اجرای طرح پلی اتیلن سنگین دهدشت به صورت EPC+F ، میان  پتروشیمی دهدشت و شرکت مهندسی نارگان منعقد شد.

هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس: پیرو بازدید وزیر نفت از سایت پتروشیمی دهدشت در بهمن ماه سال گذشته و تاکید وی مبنی بر اهمیت و لزوم اجرایی شدن طرح پتروشیمی دهدشت و حمایت وزارت نفت در خصوص تامین منابع مالی مورد نیاز طرح، برگزاری مناقصه انتخاب پیمانکار اصلی طرح (EPC Contractor) از میان شرکت‌های توانمند داخلی حاضر در لیست کوتاه پیمانکاران مصوب هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس در دستور کار قرار گرفت که پس از دریافت، بررسی و ارزیابی پیشنهادهای فنی و مالی شرکت‌کنندگان در مناقصه، شرکت مهندسی نارگان به عنوان برنده مناقصه انتخاب شد.

فراهم کردن فاینانس مورد نیاز جزو شرح کار و مسئولیت‌های اصلی شرکت نارگان و شرکت اصلی موثر شدن قرارداد بوده و پیمانکار متعهد است که ظرف مدت حداکثر 4 ماه از تاریخ انعقاد قرارداد نسبت به فراهم نمودن آن اقدام کند.

با توجه به عدم حضور و پشتیبانی صاحب لیسانس واحد (شرکت بازل آلمان)، یکی دیگر از موارد ویژه‌ای که جزو شرح کار و مسئولیت‌های اصلی پیمانکار در قرارداد لحاظ شد، تامين كاتاليست مورد نیاز براي توليد انواع محصول‌ها و قبول مسئولیت‌ها و تعهدات و تضامین صاحب لیسانس واحد توسط پیمانکار است. مدت زمان اجرای قرارداد در بازه زمان‌بندی 36 ماهه پیش بینی شده است.

طرح پلی اتیلن سنگین دهدشت با ظرفیت تولید 300 هزار تن در سال به عنوان یکی از طرح‌های پتروشیمی خط دنا و جزو طرح‌های راهبردی و مصوب صنعت پتروشیمی است که کلنگ احداث آن در فروردین‌ماه سال 1386 در زمینی به مساحت 102 هکتار و در مجاورت شهرستان دهدشت واقع در استان کهگیلویه و بویر احمد به زمین زده شد. خوراک طرح اتیلن است که از طریق خط لوله مربوطه از پتروشیمي گچساران و یا از طریق «خط اتيلن غرب» تامین می‌شود.

هدف از اجرای این طرح در مرحله اول تولید مواد اولیه پلی اتیلن سنگین برای تامین نیاز بازارهای داخلی و تغذیه صنایع پایین دستی و در مرحله بعد صادرات محصول به بازارهای جهانی است.