آمریکا به شکایت ایران در لاهه واکنش نشان داد

سرنوشت دعوای حقوقی ایران و آمریکا

16:16 - 1400/01/18
ایالات متحده آمریکا به شکایت ایران بابت بازگشت تحریم‌ها واکنش نشان داد؛ آمریکا مدعی شده این اقدام تلاشی برای مداخله در حقوق آمریکا برای اتخاذ اقدامات قانونی از جمله اعمال دوباره تحریم‌ها است. آمریکا دو ایراد در خصوص شکایت ایران وارد کرده است.

دنیای بورس: روند رسیدگی به پرونده شکایت ایران از آمریکا به ‌دلیل بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای از روز دوشنبه ۲۷ اوت (۵ شهریور) در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه یعنی ۴۵ روز پس از ثبت شکایت ایران آغاز شد.

مایک پمپئو؛ وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به نخستین جلسه شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد: شکایت ایران علیه آمریکا نزد دیوان بین‌المللی دادگستری، به اتهام نقض عهدنامه مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی تلاشی برای مداخله در حقوق حاکمیت ایالات متحده برای اتخاذ اقدام‌های قانونی از جمله اعمال دوباره تحریم‌ها است. مساله‌ای که برای حفاظت از امنیت ملی ما ضروری است.

پامپئو شکایت ایران از آمریکا را سوءاستفاده از دیوان بین‌المللی دادگستری توصیف و ادعا کرد: ترامپ به یک دلیل ساده از برجام خارج شد. این توافق از تضمین امنیت مردم آمریکا در مقابل ریسک ایجاد شده توسط مقام‌های ایرانی ناکام مانده است.

آمریکا به شدت در مقابل ادعاهای بی‌معیار ایران در لاهه دفاع می‌کند و با هم‌پیمانان خود برای مبارزه با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران در منطقه، مسدود کردن تامین مالی تروریسم، اشاعه موشک‌های بالستیک و دیگر سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته که تهدیدکننده صلح و ثبات بین‌المللی است، همکاری می‌کنیم.

آمریکا همچنین در نامه‌ای به دادگاه لاهه در رد شکایت ایران مدعی شده برجام فاقد بند مربوط به حل اختلاف از طریق دیوان بین‌المللی لاهه است و موارد شکایت ایران خارج از چارچوب پیمان مودت است.

در همین رابطه بخوانید:

سرنوشت دعوای حقوقی ایران و آمریکا/ مهدی ذاکریان (روزنامه دنیای اقتصاد)

«روزنه‌ای» برای مذاکره با آمریکاشکایت ایران در لاهه (دویچه‌وله فارسی)