پلاتس گزارش هفتگی بازار محصولات پتروشیمی را منتشر کرد

عملکرد مطلوب MEG و بوتادین در بازارهای آسیایی

15:52 - 1400/01/18
در هفته ‌ای که گذشت بسیاری از محصولات پتروشیمی در بازارهای وارداتی آسیا تغییر قیمت ملموسی را تجربه نکردند. در این میان مونواتیلن گلایکول و بوتادین بهترین عملکرد قیمتی را به ثبت رساندند.
عملکرد مطلوب MEG و بوتادین در بازارهای آسیایی

دنیای بورس- محمد نجفی

اتیلن: در شمال شرق آسیا با افت نسبی تقاضا و همچنین ورود محموله‌های جدید به بازار وارداتی، قیمت اتیلن روندی نزولی را تجربه کرد. در این میان بهبود تقاضا در جنوب شرق آسیا، قیمت در بازار وارداتی این منطقه را افزایش یافت.

پروپیلن: قیمت پروپیلن این هفته افتی محدود را تجربه کرد. با کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان پلی‌پروپیلن، تقاضا برای پروپیلن در این هفته پایین آمد و همین امر قیمت این محصول را با افتی مختصر مواجه کرد.

پی‌وی‌سی:  پیشنهادهای قیمت فروش پی‌وی‌سی در قراردادهای ماه سپتامبر این هفته نیز از سوی تولیدکنندگان بزرگ این محصول در آسیا اعلام نشد و همین امر سطح فعالیت در بازار نقدی با کاهش داد و به ثبات قیمت این محصول در بازارهای مختلف دامن زد.

پلی‌اتیلن‌: بازار پلی‌اتیلن این هفته معاملات راکدی را پشت سرگذاشت و در این میان برخی از انواع این محصول با کاهش قیمت مواجه شدند. قیمت پلی‌اتیلن سبک در بازار داخلی چین کاهش یافت و همین امر نیز قیمت این محصول را در بازار وارداتی زیر فشار قرار داد. همچنین شرکت سینوپک قیمت فروش پلی‌اتیلن سبک خطی خود را کاهش داد و همین امر به افت قیمت این محصول در بازار واردتی دامن زد. در عین حال تقاضا برای پلی‌اتیلن سنگین در بازار چین این هفته در سطح مطلوبی نبود.

پلی‌پروپیلن: بازار پلی‌پروپیلن روندی آرام را در هفته اخیر تجربه کرد. قیمت پلی‌پروپیلن در بازار داخلی چین به میزان 150 یوان پایین آمد و همین امر نیز تقاضا برای این محصول را معطوف به بازار داخلی کرد.  در این میان عرضه پلی پروپیلن به بازار وارداتی چندان قابل ملاحظه نبود.

بوتادین: نگرانی پیرامون کمبود عرضه احتمالی بوتادین، قیمت این محصول را در هفته‌ای که گذشت در مسیر صعودی قرار داد. واحد تولید بوتادین شرکت YNCC کره جنوبی کماکان خارج از مدار تولید است و هنوز زمان مشخصی برای بازگشت این واحد به مدار اعلام نشده است. همین امر ابهاماتی را در زمینه عرضه آتی بوتادین به بازارهای شرق آسیا ایجاد کرده است. واحد مذکور هفته ماقبل به علت بروز نقص فنی از مدار خارج شد.

استایرن مونومر: روند نزولی قیمت استایرن این هفته نیز تداوم یافت و این محصول بیش از پیش ارزان شد. در بازار داخلی چین تقاضا برای استایرن در سطح مطلوبی نبود و همین امر قیمت را زیر فشار قرار داد. با افت قیمت داخلی، تقاضا در بازار وارداتی کاهش یافت.

مونواتیلن گلایکول: به گفته برخی از فعالان بازار با وجود تعادل تعادل نسبی عرضه و تقاضای MEG در بازار چین، گروهی از معامله‌گران از فروش محصول خود در هفته اخیر خودداری کردند امری که به کمبود عرض در برخی مناطق منجر شد و قیمت را در مسیر صعودی قرار داد. بدین ترتیب گروهی از خریداران به سوی بازار وارداتی حرکت کردند و همین امر به بهبود تقاضا و رشد قیمت در این بازار منجر شد.

عملکرد مطلوب MEG و بوتادین در بازارهای آسیایی9