در آستانه سخنرانی رئیس فدرال رزور رقم خورد

عقبگرد شاخص دلار در روز جمعه

15:04 - 1400/01/18
با وجود تداوم رشد شاخص دلار در اوایل معاملات روز جمعه به تبع پایان بی نتیجه مذاکرات تجاری آمریکا و چین، این نماگر در ادامه معاملات به محدوده منفی خزید. آغاز روند شناسایی سود و خروج بخشی از سرمایه‌گذاران از بازار در آستانه سخنرانی رئیس فدرال رزور، از دلایل افت شاخص دلار به حساب می‌آیند.
عقبگرد شاخص دلار در روز جمعه

مذاکرات تجاری دو روزه آمریکا و چین روز گذشته بدون حصول توافقی میان طرفین پایان یافت. پس از این رویداد، آمریکا و چین دور دوم از برنامه وضع تعرفه وارداتی بر محصولات تولیدی یکدیگر را آغاز کردند. به تبع این امر بار دیگر تقاضا برای دلار آمریکا به عنوان دارایی امن بالا رفت و ارزش این ارز در برابر دیگر ارزهای مطرح جهان رشدی ملموس را تجربه کرد.

صبح امروز سیر صعودی شاخص دلار تداوم یافت اما رفته رفته با اغاز روند شناسایی سود این نماگر زیر فشار قرار گرفت. در عین حال بخشی از سرمایه‌گذاران در آستانه سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا تصمیم به خروج از بازار گرفتند تا از ریسک معاملات امروز در امان باشند.

عصر امروز نشست بانک‌های مرکزی در وایومینگ آمریکا برگزار خواهد شد و جروم پاول نیز طبق برنامه قرار است ساعت 18:30 به وقت تهران به ایراد سخنرانی بپردازد. این هفته ضورتجلسه نشست اخیر بانک مرکزی آمریکا منتشر شد. براساس جزئیات ارائه شده، اعضای این نهاد به تداوم روند اجرای سیاست های انقباطی و افزایش مجدد نرخ بهره در اسرع وقت تاکید داشتند. در این میان برخی از فعالان اقتصادی نگران دخالت رئیس جمهور آمریکا در تصمیمات فد هستند. اخیرا دونالد ترامپ برای دوین مرتبه انتقاد خود را نسبت به سیاست افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی مطرح کرد و از این نهاد خواست تا در راه بهبود شرایط اقتصادی آمریکا دولت را همراهی کند. به همین دلیل سخنرانی امروز پاول به دقت از سوی فعالان اقتصای رصد خواهد شد تا مشخص شود که او قصد دارد به سیاست های انقباظی خود به روال گذشته ادامه دهد و یا اینکه به توصیه ترامپ روند افزایش نرخ بهره را به تاخیر بیاندازد.

تا این لحظه از معاملات روز جمعه شاخص دلار با افتی 0/2 درصدی به 95/46 واحد رسیده است.