فلزات پایه از سقوط دلار منتفع شدند

بازگشت مس به سطح 6 هزار دلار

15:01 - 1400/01/18
در پی سقوط ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان، تقاضا برای فلزات پایه در بازار لندن افزایش یافت و قیمت محصولات معاملاتی این بازار در مسیر صعودی قرار گرفت.
 بازگشت مس به سطح 6 هزار دلار

صبح امروز شاخص دلار با افتی ملموس مواجه شد و همین امر تقاضا برای فلزات را از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیردلاری افزایش داد. انتقاد مجدد رئیس حمهور آمریکا از سیاست افزایش نرخ بهره بانک مرکزی این کشور در سقوط ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان نقش شایانی داشت.

در این میان هیات‌های تجاری آمریکا و چین از امروز مذاکرات دو روزه خود را آغاز خواهند کرد. بسیاری از فعالان اقتصای امیدوارند با از سرگیری مجدد مذاکرات تجاری، تنش‌های موجود میان این دو غول اقتصادی کاهش یابد. همین امر نیز در تحریک تقاضا برای کالاهای خام صنعتی از جمله فلزات تاثیر شایانی داشته است.

از دیگر اخبار امروز می توان به کاهش سطح کمبود عرضه مس در بازار جهانی اشاره کرد. گروه مطالعات بین‌المللی مس (ICSG) در جدیدترین گزارش خود خود اعلام کرد که کمبود عرضه مس در ماه می به 31 هزار تن رسیده و این در حالی است که میزان کمبود عرضه در ماه آوریل در سطح 105 هزار تن قرار داشت.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن با رشدی 0/3 درصدی در سطح 6011 دلار قرار گرفته و آلومینیوم با افزایشی به همین میزان به 2065 دلار رسیده است. سرب 0/4 درصد گران شده و در سطح 1988 دلار قرار گرفته است. در این میان روی با افزایش قیمتی به میزان 0/7 درصد در سطح 2395 دلار معامله می‌شود.