سقف و کف احتمالی طلا در روز دوشنبه

14:58 - 1400/01/18
با وجود رشد محدود شاخص دلار در روز جاری، معاملات طلا در محدوده مثبت پیگیری می‌شود. با توجه به اینکه گزارش اقتصادی چشمگیری در تقویم اقتصادی امروز به چشم نمی خورد، بازار در تسلط معامله‌گران تکنیکال است.
سقف و کف احتمالی طلا در روز دوشنبه

دنیای بورس- محمد نجفی

امروز در تقویم اقتصادی گزارش اقتصادی چندان با اهمیتی به چشم نمی‌خورد و به همین علت تسلط معامله‌گران تکنیکال در بازار ارز و طلا در ساعت‌های پیش‌روی افزایش خواهد یافت. شاخص دلار تا این لحظه از معالات امروز رشدی 0/1 درصدی را تجربه کرده اما این موضوع نتوانسته قیمت طلا را به محدوده منفی بکشاند. پس از آنکه شاخص دلار در روز چهارشنبه گذشته به سقف 13 ماهه رسید، در روزهای پایانی هفته روندی نزولی را تجربه کرد و از این سطح فاصله قابل ملاحظه‌ای گرفت. به همین علت رشد اندک شاخص دلار در روز دوشنبه تاثیر چندانی در معاملات طلا نداشته است.

در عین حال قرار است مذاکرات تجاری آمریکا و چین در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته برگزار شود. بسیاری از فعالان بازارهای ارز و کالایی به انتظار نتایج این رویداد نشسته اند. در صورت حصول نتایج مثبت، تقاضا برای دلار به عنوان دارایی امن کاهش خواهد یافت و همین امر می‌تواند معاملات طلا را با رونق نسبی مواجه کند.

هم اکنون قیمت طلا در بازار نقدی با افزایشی  2/7 دلاری در سطح 1187 دلار در حال نوسان است و این محصول در پرحجم‌ترین قرارداد بازار کامکس با رشدی به میزان 10 دلار در سطح 1194 دلار معامله می‌شود.

پیش بینی چهار‌شنبه (چهارچوب زمانی روزانه در بازار نقدی)

سیگنال‌های نزولی : قیمت در سطوح پایین‌تر از میانگین‌های موزون نمایی 13 روزه (1194 دلار) و  13 روزه (1234 دلار) تثبیت شده است.

هشدار بازگشت روند: قیمت نقدی میانگین موزون نمایی 5 روزه (1185) دلار را به سمت بالا شکسته در حال تثبیت در بالاتر از این مرز است. همچنین شاخص قدرت نسبی (RSI) روندی صعودی را در پیش گرفته و از محدوده فروش هیجانی خارج شده است.

سیگنال تایید بازگشت روند: واگرایی در نمودار RSI و MACD دیده نمی شود بنابراین سیگنال تاییدی در دست نیست. با این وجود قیمت پس از برخورد با باند پایینی بولینگر در دو جلسه پیشین، واکنش قوی را به این سطح نشان داده و این روند در روز جاری هم تداوم یافته است.

حمایت های پیش‌رو: در صورت افت قیمت، علاوه بر حمایت موجود در میانگنین 5 روزه، حمایت مهمی در سطح 1184 دلار قرار دارد. سناریوی بدبینانه سقوط قیمت تا مرز 1180 دلار است.

مقاومت های پیش رو: در صورت صعود قیمت، اولین مقاومت در سطح 1190 دلار به چشم می خورد. سناریوی خوش بینانه صعود قیمت تا میانگین 13 روزه (1194 دلار) است.

نتیجه‌گیری:  در صورت تثبیت قیمت در سطوح بالاتر از میانگین 5 روزه، امید به افزایش قیمت در بازه روزانه وجود دارد اما اگر این اتفاق روی ندهد، باز هم باید منتظر تزلزل طلا باشیم. در مجموع به علت فاصله ملموس با میانگین های 13 روزه و 62 روزه، هنوز چشم انداز مثبتی پیش روی طلا قرار ندارد.