فعالان بازار انرژی نگران کاهش تقاضا هستند

کاهش قیمت نفت در صبح دوشنبه

14:55 - 1400/01/18
با ازسرگیری معاملات در بازار انرژی، قیمت نفت خام روندی نزولی را تجربه کرد. نگرانی در زمینه احتمال کاهش تقاضا برای نفت، اصلی‌ترین دلیل افت قیمت این محصول به حساب می‌آید.

برخی از تحلیلگران معتقدند آمارهای صنعتی ناامیدکننده که هفته گذشته از سوی اداره آمار ملی چین منتشر شد،بار دیگر بر ابهامات موجود در زمینه چشم‌انداز رشد اقتصای این کشور افزوده و همین امر نیز دورنمای تقاضا برای نفت خام را کمی تیره کرده است. در عین حال تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا بر روند آتی رشد اقتصاد جهانی سایه افکنده است. با این وجود در هفته جاری قرار است این دو کشور مذاکرات تجاری خود را از سربگیرند و در صورت حصول نتایجی امیدوارکننده از این مذاکرات، حمایت مناسبی از قیمت نفت به عمل خواهد آمد.

همچنین موسسه بیکرهیوز روز جمعه  اعلام کرد که در هفته گذشته تعداد دکل‌های حفاری نفت فعال در آمریکا تغییری نکرده است. این خبر نیز کمی بازار نفت را زیر فشار قرار داد چرا که گروهی از فعالان بازار پیش از انتشار گزارش موسسه بیکرهیور از  احتمال کاهش تعداد دکل‌های حفاری به تبع افت نسبتا ملموس قیمت در دو هفته اخیر سخن می‌گفتند.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه اکتبر با کاهشی 0/31 درصدی در سطح 71/61 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه اکتبر 0/38  درصد ارزان شده و در سطح 64/96 دلار معامله می‌شود.