تشریح آخرین وضعیت «برکت» از زبان مدیران شرکت

14:55 - 1400/01/18
در جریان بازدید اعضای انجمن خبرنگاران و نویسندگان بازار سرمایه از شهرک صنعتی دارویی برکت مدیران این شرکت به تشریح عملکرد و جزئیات طرح های توسعه پرداختند. تلاش برای افزایش صادرات، مشارکت با شرکت‌های داروسازی مطرح دنیا، سرمایه‌گذاری شرکت دانمارکی در مجموعه شهرک دارویی برکت و تلاش برای آغاز همکاری با شرکت‌های داروسازی مطرح دنیا از جمله مهمترین صحبت‌های مطرح شده در این جلسه بود.
تشریح آخرین وضعیت «برکت» از زبان مدیران شرکت

 محمدرضا باقری‌نژاد، معاون تحقیق و توسعه شرکت دارویی برکت جزئیات کاملی از مجموعه ارائه داد و گفت: در حالی ارزش بازار دارویی دنیا در سال 2017 میلادی، حدود 1200 میلیارد دلار بوده که طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده قرار است این رقم در سال 2020 به 1400 میلیارد دلار برسد.

وی در ادامه صنعت دارو را بر اساس حوزه‌های مختلف درمانی به 14 حوزه تقسیم بندی کرد و گفت: در این میان بیشترین حجم تقاضا و میزان سودآوری مربوط به داروهای ضدسرطانی و سیستم های ایمنی است. همچنین داروها از نظر ساختار مولکولی نیز به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ یکی از این دسته‌ها ساختار شیمیایی کوچک دارند و داروهای رایج را تشکیل می دهند. ساختار دیگر نیز بیولوژیک یا همان فرآورده‌هایی هستند که از ارگانیسم زنده مشتق می‌شوند. دسته سوم نیز که جدیدترین روش‌های درمانی در دنیا است و در چند سال اخیر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. عبارت است از درمان‌های پیشرفته که شامل ژن درمانی، سلول درمانی و مهندسی بافت است. در این میان در سال های اخیر داروهای ضدسرطان بیشترین رشد را داشته و بالاترین میزان سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه  را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار منتشر شده برای سال 2017، مخارج تحقیق و توسعه در صنعت داروسازی به حدود 150 میلیارد دلار رسیده است.

نگاهی به بازار دارویی داخل

معاون تحقیق و توسعه و توسعه کسب ‌وکار گروه دارویی برکت در ادامه به بررسی روند بازار دارو در داخل کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر بیش از 140 شرکت تولیدی، 200 شرکت بازرگانی و 50 شرکت توزیع در این صنعت مشغول فعالیت هستند.

باقری‌نژاد ادامه داد: در مجموع 98درصد از کل میزان عددی دارویی مصرفی در کشور را توسط تولیدات داخلی تهیه می کنیم. در حلیکه 2درصد باقی مانده حدود 30تا 40درصد ارزش بازار را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به این که شرکت‌های دارویی در دنیا با اقبال خوبی از سوی سهامداران مواجه هستند گفت: در ایران نیز کل بازار دارویی حدود 20 هزار میلیارد تومان است که رشد سالانه آن بالغ بر 25 درصد است.

وی در ادامه افزود: شاید سرانه مصرف دارو در کشور نسبت به میانگین جهانی پایین باشد، اما در برخی داروها از سرانه مصرفی عددی بالاتری نسبت به دنیا روبروهستیم.

باقری‌نژاد در ادامه به ظرفیت مناسب و دانش کافی و بالا در زمینه داروسازی در داخل کشور اشاره کرد و گفت: این مزایا سبب شده تا نیاز کمی به واردات دارو داشته باشیم و همانطور که عنوان شد 98 درصد را تولید داخلی داشته باشیم. به گفته باقری‌نژاد، داروهای «های تک» و با ارزش بالا در فهرست 2 درصد باقی مانده قرار دارند.

 

پیشرفت در زمینه سلول درمانی

باقری‌نژاد در ادامه به پیشرفت ایران در زمینه تولید سلول های درمانی اشاره کرد و گفت: در حوزه سلول‌های بنیادی جزو 10 کشور برتر دنیا هستیم . به طوریکه ایران به عنوان یکی از صنایع پیشرفته‌ای که کشور در آن فعال است مطرح است.

 

صنعت دارو از صنایع برتر

معاون تحقیق و توسعه شرکت دارویی برکت در ادامه به پیش بینی های صورت گرفته در خصوص صنایع برتر در آینده اشاره کرد و گفت:  طبق پیش بینی صنعت دارو و توریسم می توانند تا سال 2035 بالاترین میزان رشد سالانه را در کشور برای سرمایه گذاری داشته باشند به طوریکه بعد از اتفاقات رخ داده در زمینه برجام، صنعت داروسازی یکی از صنایع پر سود در بازار داخلی خواهد بود.

 

فرصت ها و تهدیدها

باقری‌نژاد در ادامه به فرصت ها و تهدیدهای صنعت دارو در کشور اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها، نوسان نرخ ارز، رکود اقتصادی، بی‌ثباتی، قوانین و نیز مشکلات مربوط به تامین مالی از جمله تهدیدهای صنعت دارو محسوب می شوند.

وی در ادامه به فرصت ها اشاره کرد و گفت: در این راستا نیز می توان توسعه سیستم بیمه درمانی در کشور، بهبود رابط سیاسی و بین‌المللی، وجود زنجیره عرضه مناسب در کشور، سرمایه انسانی متخصص و نیز تمرکز دولت بر طرح تحول اقتصادی را به عنوان مهمترین فرصت ها برشمرد.

ارزبری بالا

معاون تحقیق و توسعه کسب‌وکار گروه دارویی برکت در ادامه به ارزبری صنعت دارو اشاره کرد و گفت: صنعت داروسازی در حدود 700 تا 800 میلیون دلار در بخش تامین مواد اولیه و جانبی ارزبری دارد. به این ترتیب نوسانات نرخ ارز عاملی بسیار مهم و تاثیرگذار در این صنعت خواهد بود.

وی ادامه داد: ضمن اینکه قیمت گذاری محصولات نیز بر اساس نرخ داخل و وزارت بهداشت تعیین می شود که این مساله نیز در عملکرد شرکت های دارویی بسیار تاثیر گذار است.

25شرکت زیرمجموعه

باقری‌نژاد در ادامه به مجموعه برکت اشاره کرد و گفت: گروه دارویی برکت با حضور 25 شرکت در زیرمجموعه خود فعالیت دارد که تمامی این شرکتها در زنجیره تامین دارو فعال هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مهمترین رسالت ما از بعد اجتماعی و نظام سلامت است، گفت: ما رقیب بخش خصوص نیستیم. بلکه به حمایت از بخش خصوصی هم می پردازیم. به طوریکه یک صندوق تحقیق و توسعه سرمایه گذاری جسورانه (VC) نیز به منظور تحقق هر چه بیشتر این هدف راه اندازی کرده ایم.

به گفته این مقام مسوول، «برکت» در حوزه سلامت الکترونیک(هوش مصنوعی و سلامت هوشمند) که حوزه جدیدی هست نیز فعالیت دارد. به طور کلی این مجموعه از تحقیق و توسعه و تولید ماده اولیه تا فرآورده نهایی و تحقیق را در دستور کار خود دارد.

سرمایه‌گذاری شرکت دانمارکی

باقری‌نژاد در ادامه اظهاراتش به سرمایه‌گذاری یک شرکت دانمارکی در مجموعه شهرک دارویی برکت اشاره کرد و گفت: در حالی جذابیت‌های موجود در صنعت دارو در ایران و جهان بسیار بالاست که در این راستا به تازگی یک شرکت دانمارکی در شهرک دارویی برکت سرمایه‌گذاری کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: این سرمایه‌گذاری توسط شرکت دانمارکی «نوونوردیسک»(  (Novo Nordisk به مبلغ حدود 70 میلیون یورو در حال انجام است که این شرکت به عنوان اولین تولیدکننده انسولین دنیا شناخته می شود.

مذاکره با شرکت‌های مطرح بین‌المللی

معاون تحقیق و توسعه کسب‌وکار گروه دارویی برکت در ادامه به برنامه‌ریزی صورت گرفته با شرکت‌های مطرح در دنیا برای مشارکت هر چه بیشتر اشاره کرد و گفت: مذاکرات خوبی دراین خصوص با 4 شرکت انجام شده که امید می رود تا پایان سال با 2 شرکت به قرارداد منتهی می شود.

وی در ادامه توضیح داد: به این ترتیب قرار است که شرکت‌های مزبور در این شهرک دارویی به همراه یک شرکت دارویی ایرانی سرمایه گذاری و فراورده های دارویی تولید می کنند.کل سرمایه گذاری حدود 100 میلیون یورو است که بالای 70 درصد آن توسط سرمایه گذار خارجی خواهد بود.

نگاهی به صادرات

باقری‌نژاد در ادامه افزود: گروه دارویی برکت سومین شرکت تولیدکننده دارو در کشور به شمار می‌آید.همچنین در زمینه صادرات نیز کل درآمد صادراتی شرکت بالغ بر 21 میلیارد تومان بوده است که بیشترین رقم از صادرات شرکت سرمایه‌گذاری البرز تامین شده است.

وی در ادامه به مشکلات موجود در زمینه صادرات محصولات دارویی اشاره کرد و گفت:‌ درحوزه صادرات مهمترین مشکل دریافت گواهی GMP برای صادرات است. اما در حال حاضر کشورهای حوزه CIS سوریه،عراق،قزاقستان، تاجیکستان و منطقه منا در فهرست شرکت‌های هدف برای صادرات هستند. همچنین به کشورهای  سنگاپور،سوییس و ژاپن نیز مواد اولیه صادر می‌کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: ضمن اینکه امکان سرمایه گذاری بالای 5 میلیارد دلار در ظرفیت کامل در مجموعه شهرک دارویی برکت پیش‌بینی شده است.

افزایش نرخ دارو به کجا رسید؟

باقری‌نژاد در ادامه به تلاش‌های صورت گرفته برای اخذ مجوز افزایش نرخ دارو اشاره کرد و گفت: بیشتر شرکت‌های دارویی و همچنین سازمان غذا و دارو به دنبال اخذ مجوز برای افزایش قیمت محصولات دارویی هستند.

وی در ادامه افزود: به‌طور متوسط 9درصد افزایش قیمت در کل محصولات گرفته‌ایم. اما در برخی موارد این رقم در حدود 5 تا 6 و در برخی دیگر از تولیدات نیز حتی به 19درصد افزایش نرخ هم می‌رسد.

تامین مواد اولیه

باقری‌نژاد در ادامه به تامین مود اولیه اشاره کرد و گفت: هر چند صحبت‌هایی در خصوص عدم تاثیر تحریم‌ها بر شرکت‌های دارویی وجود دارد، اما این صنعت یکی از اهداف اصلی تحریم است.

وی افزود: تامین مواد اولیه در برخی اقلام تنها از یک منبع خواهد بود و ما در تلاش هستیم تا وابسته به یک منبع نباشیم و تهیه مواد اولیه را گسترش دهیم.

به گفته این مقام مسوول، کشورهای ایتالیا ، هلند ، سوئیس ، آلمان ، چین و هند از جمله کشورهایی هستند که مواد اولیه مورد نظر را در اختیار ما قرار می‌دهند.

وی افزود: در این راستا یک فهرست‌بندی تهیه کرده‌ایم تا برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز با توجه به اجرایی شدن تحریم‌ها، دچار مشکل نشویم. در این راستا سیاست مجموعه بر این اساس که تا حد ممکن نیاز خود را از منابع داخلی تهیه کند.

نبود مشکل کم آبی

وی در ادامه به تشریح وضعیت شرکت از لحاظ تدابیر انجام شده برای عبور از بحران کم‌آبی اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین موارد در شرکت‌ها دارویی، دسترسی به آب مورد نیاز است. در حالی طبق بررسی‌های صورت گرفته، میزان آب مصرفی شهرک حدود 60 لیتر بر ثانیه است که بر اساس تدابیر صورت گرفته این موضوع از 3منبع اصلی تامین خواهد شد و حدود 80لیتر بر ثانیه تا کنون تضمین شده است.

باقری‌نژاد در ادامه افزود: خط انتقال آب از طالقان، حوزه چاه پایین دست و انشعاب از مخزن آب کمال‌شهر به عنوان سه منبع اصلی تامین آب مورد نیاز شهرک درنظر گرفته شده که در مجموع حدود 80 لیتر بر ثانیه آب از این سه مکان تهیه می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: به این ترتیب مشکلی در زمینه آب مورد نیاز نخواهیم داشت.

نگاهی به صورت‌های مالی

در ادامه این مراسم ، بهمن زندیه معاون مالی اداری برکت با اشاره به ارزش دارایی 3.5 هزار میلیارد تومانی این هلدینگ دارویی گفت: درمقابل هم این ارزش دارایی 2.5 هزار میلیارد تومان بدهی و هزار میلیارد تومان حقوق صاحبان سهام وجود دارد .

وی در ادامه افزود: همچنین در صورت‌های مالی حسابرسی شده سال گذشته 2.3 هزار میلیارد تومان فروش وجود داشته که سود ناخالص 600 میلیارد تومان با حاشیه 26 درصد بوده ، سود عملیاتی نیز حدود 400 میلیارد تومان و سود خالص 170 میلیارد تومان بوده است.