پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

14:54 - 1400/01/18
مطابق با پیش‌بینی هفته گذشته معاملات طلا بار دیگر در بازار جهانی زیر فشار قرار گرفت اما میزان افت قیمت این محصول فراتر از انتظار بود. در هفته پیش‌رو کماکان نشانه‌هایی از بازگشت روند صادر شده اما سیگنال تاییدی قوی در دست نیست.
پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

دنیای بورس- محمد نجفی

گزارش‌های اقتصادی تاثیرگذار بر بازار طلا:

در هفته پیش‌رو گزارش‌های اقتصادی مهمی در تقویم اقتصادی خودنمایی می‌کنند که مسلما نتیجه این گزارش‌ها بر بازار ارز و طلا تاثیرگذار خواهد بود. با وجود احیای ارزش بسیاری از ارزهای مطرح در برابر دلار آمریکا در پایان هفته گذشته، کماکان از دیدگاه تکنیکال در چهارچوب هفتگی ارزهایی مانند یورو، پوند، دلار کانادا، دلار استرالیا و دلار نیوزلند چشم‌انداز مناسبی در برابر دلار آمریکا ندارند و بنابراین انتشار هرگونه گزارش بهتر از انتظار از اقتصاد آمریکا و یا گزارش ناامیدکننده از سایر اقتصادهای بزرگ می‌تواند به تقویت مجدد شاخص دلار منجر شود امری که طلا را زیر فشار مضاعفی قرار خواهد داد .

روز دوشنبه گزارش چنان مهمی در تقویم اقتصادی به چشم نمی‌خورد. صبح سه‌شنبه صورتجلسه نشست اخیر بانک مرکزی نیوزلند منتشر خواهد شد. سرمایه‌گذاران منتظر دریافت سرنخ‌هایی از روند آتی افزایش نرخ بهره از سوی این نهاد در خلال گزارش مذکور هستند.

چهارشنبه قرار است بانک مرکزی بریتانیا توضیحات خود را از وضعیت تورم این کشور ارائه کند و در ادامه آمارخرده فروشی ماه ژوئن کانادا به اطلاع فعالان اقتصادی خواهد رسید. گزارش فروش خانه‌های در حال ساخت ماه جولای آمریکا در این روز از اهمیت بالایی برخوردار است. در انتهای روز نیز صورتجلسه نشست اخیر بانک مرکزی آمریکا منتشر خواهد شد. موضع‌گیری‌های اعضای فدرال رزور در زمینه تغییرات نرخ بهره و عقب نشینی از برنامه خرید اوراق از کلیدی‌ترین بخش‌های مورد توجه سرمایه‌گذاران در این گزارش خواهد بود.

رو پنج شنبه شاخص مدیران خرید تولیدی آلمان منتشر می‌شود و در ادامه جزئیات نشست سیاستگذاری اخیر بانک مرکزی اروپا به اطلاع عموم می‌رسد. پس از این دو گزارش، آمار مربوط به فروش خانه های نوساز آمریکا در ماه جولای در تقویم اقتصادی خود نمایی می‌کند. از مهمترین گزارش‌های روز جمعه می توان به تولید ناخالص داخلی آلمان در فصل دوم سال و سفارشات کالاهای بادوام آمریکا در ماه جولای اشاره کرد.

وضعیت اقتصادی ترکیه:

فراز و فرود لیر ترکیه در هفته اخیر بر بسیاری از بازارها تاثیرشایانی داشته است. تعمیق بحران سیاسی میان آمریکا و ترکیه که با رد درخواست آزادی کشیش جانسون از سوی دولت اردوغان آتش آن برافروخته شد، نوسانات شدیدی را بر لیر تحمیل کرده است. در این میان ریسک سرایت بحران اقتصادی ترکیه به سیستم بانکی اروپا، بسیاری از فعالان بازارهای ارز، سهام و کالایی را نگران ساخته است. مقامات دو کشور در اواخر این هفته باز هم برای یکدیگر خط و نشان کشیدند و همین امر چشم‌انداز اتمام بحران اخیر را تیره کرده است. بدین ترتیب در هفته پیش ‌رو باز هم فعالان بازار ارز تحولات ترکیه را مد نظر قرار خواهند داد و بازار طلا نیز از این مسیر دستخوش نوساناتی خواهد شد.

پیش‌بینی هفته پیش‌رو (چهارچوب زمانی هفتگی در بازار نقدی):

سیگنال‌های نزولی : تثبیت قیمت در سطوح پایین‌تر از میانگین‌های موزون نمایی 5 هفته‌ای (1211 دلار)، 13 هفته‌ای (1242 دلار) و 62 هفته‌ای(1277 دلار).

هشدار بازگشت روند: شاخص قدرت نسبی (RSI) با رسیدن به 24 واحد، در محدوده فروش هیجانی کاملا تثبیت شده و در حال حرکت به سطوح فروش افراطی (کمتر از 20 واحد) است. در بازه هفتگی عموما طلا به این وضعیت واکنش قوی نشان می‌دهد. به عنوان سیگنال تایید نه چندان قوی، قیمت پایانی بار دیگر با باند پایینی بولینگر برخورد کرده است.

سیگنال تایید بازگشت روند: هنوز واگرایی در نمورداد RSI و MACD به چشم نمی‌خورد بنابراین نمی‌توان بازگشت روند را محتمل دانست.

حمایت‌های پیش‌رو: در صورت تداورم روند نزولی دو حمایت 1183 دلار و 1170 دلار پیش روی طلا قرار دارد. سناریوی بدبینانه سقوط قیمت تا 1160 دلار است.

مقاومت‌های پیش رو: در صورت صعود قیمت، ابتدا مقاومت 1190 دلار و در ادامه مقاومت 1200 دلار قرار دارد. سناریوی خوش بینانه صعود قیمت تا میانگین 5 روزه (1211 دلار)  است.

نتیجه‌گیری: با تداوم روند نزولی شاخص قدرت نسبی در محدوده فروش هیجانی، هشدار صادر شده در هفته ماقبل در جهت بازگشت روند همچنان برقرار است اما کماکان سیگنال تایید قوی به چشم نمی خورد. شاید بتوان برخورد با باند پایینی بولینگر را سیگنال تایید ضعیفی به حساب آورد اما نباید به این سیگنال اعتماد کامل داشت. تثبیت قیمت در سطوح پایین‌تر از میانگین های ذکر شده کماکان چشم‌انداز روشنی را پیش روی طلا قرار نمی‌دهد. با این وجود احتمال بازگشت روند باز هم نسبت به هفته‌های ماقبل تقویت شده است.