برنامه شستا برای کاهش هزینه پتروشیمی‌ها

14:41 - 1400/01/18
شستا برای کاهش هزینه‌های شرکت‌های پتروشیمی زیرمجموعه خود برنامه‌های اولویت‌دار همچون اصلاح نظام بنگاهداری در راس آن ادغام هلدینگ‌ها و انتشار اوراق مشارکت را در دستور کار دارد.

دنیای بورس: مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی از ادغام هلدینگ خلیج فارس و تاپیکو خبر داد. مرتضی لطفی با اعلام مطلب فوق گفت: وابستگی تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی به خوراک، همچنین هزینه‌های صادرات زیاد است و در این راستا بنا است که هلدینگ خلیج‌فارس و تاپیکو با یکدیگر ادغام شوند که فرآیند این اقدام در حال نهایی شدن است و به محض توافق وزرای مربوطه، به امضا می‌رسد.

لطفی با بیان اینکه ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری در دستور کار قرار دارد، گفت: برای آنکه متناسب با مسوولیت و ماموریت‌ها که حفظ ذخایر بیمه‌شدگان است، حرکت شود، ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری در دستور کار قرار دارد و مراحل اولیه و ثبت آن انجام شده است. قرار است سهامی از تعدادی از شرکت‌ها در این صندوق تجمیع و در بورس عرضه شود.

وی با اشاره اینکه از طریق این صندوق بازنشستگان تامین اجتماعی سهامدار می‌شوند، گفت: پس از طی مراحل مربوطه، سبد سهامی تعریف می‌شود که به‌صورت اقساط در اختیار بازنشستگان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شستا با بیان اینکه سهم شستا براساس آمار بانک مرکزی از اقتصاد ملی حدود 1.2 درصد است، گفت: ارزش کل خالص دارایی‌های مجموعه (خالص ارزش پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها) حدود ۳۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که در مقایسه با ارزش کل بازار بورس و فرابورس که ۵۷۰ هزار میلیارد تومان است، سهم شستا حدود ۸ تا ۹ درصد طی سه سال گذشته بوده است. 

لطفی اظهار کرد: سهم صادرات محصول‌های تولید شده در گروه شستا شامل فرآورده‌های پتروشیمی، فولاد، سیمان و ‌دارو به میزان 1.2میلیارد دلار در سال ۹۶ بوده که به‌طور متوسط حدود ۴ تا ۵ درصد از کل صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داد.

وی با تبیین راهبردهای شستا تصریح کرد: اصلاح نظام بنگاهداری، کاهش سطح مالکیت پرتفوی تا ۴۰ درصد سهم بازار کالا و خدمات و خروج از شرکت‌های زیان‌ده، کم‌بازده و خارج از راهبرد، گسترش فعالیت‌های بین‌المللی، تکمیل زنجیره ارزش، توسعه حضور در بازار سرمایه و افزایش بهره‌وری و تقویت نظام راهبری شرکتی با هدف ارتقای پاسخگویی و شفافیت و رشد سطح نظارت و کنترل شرکت‌های تابعه از جمله مهم‌ترین‌ این راهبردها است.

لطفی درباره پروژه ستاره نفت خلیج فارس گفت: این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های میعانات گازی نفتی کشور است که شستا ۴۹ درصد سهم در آن دارد. ماه گذشته فاز ۲ این پروژه با ۲۴ میلیون لیتر به بهره‌برداری رسید و فاز سوم آن با ۱۲ میلیون لیتر تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد که پس از آن در تولید بنزین خودکفا خواهیم شد. 

وی با اشاره به برنامه شستا برای انتشار اوراق مشارکت گفت: این اوراق تنها برای «شستا» نیست و هدف آن تامین بدهی سازمان تامین اجتماعی برای حقوق بازنشستگان وزارت بهداشت است. لطفی اظهار کرد: بخشی از این اوراق با ضمانت بانک رفاه کارگران و بخشی از طریق تامین سرمایه‌ها منتشر شد که قسمتی از آن در هفته گذشته فروخته شد و بقیه در سه روز آینده به فروش خواهد رسید.