روند مبهم فلزات پس از تغییرات رادیکال دو روز اخیر

14:38 - 1400/01/18
پس از فراز و فرود قیمت فلزات در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، این محصولات در ظهر امروز روندی مبهم را در بازار لندن تجربه می‌کنند. شناسیی سود پس از رشد قیمت‌های روز گذشته و خروج بخشی از سرمایه‌گذاران از بازار در آستانه مذاکرات تجاری چین و آمریکا اصلی‌ترین دلیل جو مبهم روز جمعه به حساب می‌آید.
روند مبهم فلزات پس از تغییرات رادیکال دو روز اخیر

روز چهارشنبه بازار فلزات زیر فشار شدیدی قرار گرفت و محصولاتی معاملاتی این بازار با سقوط قیمتی کم سابقه مواجه شدند. جهش شاخص دلار به سقف 13 ماه و نیمه در کنار چشم انداز تیره رشد اقتصاد  جهانی به تبع تنش افزایش تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین، از دلایل افت شدید قیمت در این روز بود. شاخص بازار فلزات لندن در این روز 4 درصد سقوط کرد.

روز گذشته ورق برگشت و قیمت‌ها در مسیر صعدی قرار گرفتند. روی در معاملات پنج شنبه با افزایش قیمتی 4 درصدی مواجه شد و مس نیز رشد قیمتی بیش از 2 درصد را تجربه کرد. سرب و آلومینیوم نیز معاملات پررونقی را پشت سرگذاشتند. انتشار خبر ازسرگیری مذاکرات تجاری میان واشنگتن و پکن در هفته آینده اصلی‌ترین عامل بهبود معاملات در بازار فلزات بود. همچنین سطح خرید تکنیکال پس از سقوط قیمت روز چهارشنبه افزایش چشمگیری را تجربه کرد.

امروز اما جو مبهمی بر بازار فلزات حاکم است. بخشی از سرمایه گذاران کوتاه مدت در حال شناسایی سود پس از افزایش قیمت روز گذشته هستند. در عین حال پیش بینی نتیجه مذاکرات آتی میان آمریکا و چین بسیار دشوار است و به همین علت بخشی از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در هفته آینده با موقعیت های باز به استقبال این رویداد نروند.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن با افزایشی 0/5 درصدی به 5918 دلار رسیده و سرب 0/4 درصد گران شده و در سطح 2014 دلار قرار گرفته است. در این میان آلومینیوم 0/4 درصد ارزان شده و در قیمت 2030 دلار معامله می‌شود. قیمت روی نیز 0/7 درصد کاهش یافته و به 2358 دلار رسیده است.