کاهش ادامه‌دار خرید نفت کره جنوبی از ایران

14:32 - 1400/01/18
آمارهای نشان می‌دهد، میزان خرید نفت کره جنوبی از ایران در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳.۵ درصد کاهش داشت و به ۷۸۸ هزار و ۶۵۱ تن رسید. پیش‌تر رویترز مدعی بود: واردات نفت این کشور از ایران در سه سال اخیر به پایین‌ترین سطح آن رسید.

تسنیم: به گزارش رویترز، آمارهای گمرک کره جنوبی نشان می‌دهد: میزان خرید نفت این کشور از ایران در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال قبل 43.5 درصد کاهش داشت و به 788 هزار و 651 تن رسید. این رقم معادل 5.8 میلیون بشکه است. پیش‌تر هم همین خبرگزاری مدعی شده بود واردات نفت کره جنوبی از ایران در سه سال اخیر به پایین‌ترین سطح آن رسید.

 کره جنوبی پنجمین وارد کننده بزرگ نفت جهان در ماه گذشته میلادی مجموعا 12.9 میلیون تن نفت خام وارد کرد، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل، 12.4 میلیون تن بود. آمارهای نهایی از میزان خرید نفت کره جنوبی در ماه گذشته میلادی در اواخر این ماه از سوی شرکت ملی نفت کره منتشر خواهد شد.

دولت آمریکا از تمامی کشورها خواسته است خرید نفت خود از ایران را به صفر برسانند، ایران به همراه سایر کشورهای اروپایی حاضر در برجام اما موافق تحریم‌های مجدد آمریکا نیستند و در پی توافقی برای فروش نفت ایران هستند. تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران از ماه نوامبر امسال (13 آبان) به اجرا گذاشته می‌شود.

خریداران نفت ایران مواضعی متفاوت در قبال خرید نفت ایران اتخاذ کرده‌اند. چین بر عدم کاهش خریدهای نفت ایران تاکید کرده، دولت هند به صورت نامطمئنی از تلاش‌ها برای خرید نفت از ایران تاکید کرده اما بنگاه‌های خصوصی می‌گویند ممکن است هم‌پای تحریم آمریکا تصمیم‌های متفاوتی اتخاذ کند. ترکیه هم بر ادامه خرید نفت از ایران تاکید کرده. در این میان خریداران آفریقایی هم خواهان تداوم خرید نفت از ایران هستند. شرکای اروپایی هم منتظر تصمیم اتحادیه اروپا و سازوکارها برای چگونگی خرید نفت از ایران هستند. البته متحدان آسیایی همچون کره جنوبی و ژاپن و برخی از شرکت‌های اروپایی کاهش خرید نفت از ایران را در دستور کار قرار داده‌اند.