پلاتس گزارش داد:

دلایل نوسان قیمت محصولات پتروشیمی در هفته اخیر

13:58 - 1400/01/18
در هفته‌ای که گذشت بسیاری از محصولات پتروشیمی در بازارهای آسیایی با افزایش قیمت مواجه شدند و در این میان تنها مونواتیلن گلایکول و استایرن روندی نزولی را پشت سرگذاشتند. بهترین عملکرد قیمتی به نام بوتادین به ثبت رسید.
دلایل نوسان قیمت محصولات پتروشیمی در هفته اخیر

دنیای بورس- محمد نجفی

اتیلن: کمبود عرضه اتیلن در بازاهای وارداتی آسیا، قیمت این محصول را در هفته اخیر تحریک کرد. هم اکنون تعدادی از استیم کراکرها برای انجام فرآیند تعمیر و نگهداری خارج از مدار هستند امری که عرضه اتیلن را در هفته های اخیر پایین آورده است.

پروپیلن: با وجود ثبات قیمت پروپیلن در بازار داخلی چین، قیمت این محصول در بازار وارداتی روندی صعودی را تجربه کرد. به علت شرایط بد جوی در شرق چین، فرآیند تخلیه پروپیلن از کشتی‌ها در برخی از بنادر مختل شد و همین امر سطح عرضه راپایین آورد.

پی‌وی‌سی: همانند هفته گذشت، این هفته نیز رکود نسبی بر بازار پی‌وی‌سی حاکم بود امری که به ثبات قیمت این محصول در منجر شد. خریداران در حال حاضر منتظر اعلام قیمت‌های فروش ماه سپتامبر از سوی تولید‌کنندگان بزرگ پی‌وی‌سی در آسیا هستند و به همین علت سطح فعالیت خود را پیش از اعلام قیمت‌ها به میزان ملموسی پایین آوده‌اند.

پلی‌اتیلن‌: پس از رکود بازار انواع پلی اتیلن در چند هفته متوالی، این محصولات در هفته اخیر با رشد قیمت مواجه شدند. کاهش ذخایر پلی‌اتیلن  در چین یکی از علل اصلی افزایش قیمت بود. در عین حال به صورت سنتی تقاضا برای پلی‌اتیلن از سوی صنایع پایین دستی در ماه سپتامبر افزایش می یابد و همین امر نیز بازار این محصول را در آستانه فصل اوج تولید صنایع پایین دستی با رونق نسب مواجه کرده است

پلی‌پروپیلن: کمبود عرضه پلی‌پروپیلن در هفته اخیر به رشد قیمت این محصول منجر شد. کاهش نرخ تولید در واحدهای عرضه کننده پلی‌پروپیلن به ویژه در چین، علت اصلی کمبود عرضه این محصول به حساب می‌آید.

بوتادین: تقاضای بوتادین همانند هفته گذشته در سطح مطلوبی بود. در این میان کمبود عرضه نیز مزید بر علت شد تا این محصول بهترین عملکرد قیمتی را در هفته اخیر به نام خود به ثبت برساند. در عین حال قرار است برخی از واحدهای تولیدی کره‌جنوبی در هفته‌های پیش رو وارد فرآیند تعمیر و نگهداری شوند امری که چشم انداز عرضه ربا بیش از پیش تیره کرده است.

استایرن مونومر: این هفته قیمت استایرن مونومر در بازار داخلی چین با افتی 190 یوانی به 12.110 یوان رسید. همین امر نیز بر بازار وارداتی تاثیر منفی گذاشت. از آنجایی که انتظار می‌رود در ماه جاری و آتی میلادی تعداد ملموسی از واحدهای تولیدی پس از اتمام فرآیند تعمیر و نگهداری به مدار تولید بازگردند، چشم انداز عرضه بهبود یافته و همین امر قیمت استایرن را زیر فشار قرار داده است.

مونواتیلن گلایکول: انتظار فعالان بازار در استای افزایش عرضه استایرن مونور، قیمت این محصول را در هفته اخیر زیر فشار قرار داد. هم اکنون تعداد ملموسی از واحدهای تولید MEG در چین پس از انجام فرآیند تعمیرو نگهداری به مدار بازگشته اند. در عین حال تضعیف یوان در برابر دلار در کاهش تقاضا در بازار وارداتی تاثیرگذار بوده است.

دلایل نوسان قیمت محصولات پتروشیمی در هفته اخیر15