چرا فلزات بار دیگر زیر فشار قرار گرفتند؟

پیشتازی آلومینیوم در بازار فلزات

13:58 - 1400/01/18
این هفته آلومینیوم توانست با رشد قیمتی بیش از سه درصد تبدیل به پیشتاز بازار فلزات شود اما دیگر محصولات معاملاتی این بازار زیر فشار قرار گرفتند. در این میان روی بدترین عملکرد قیمت را به ثبت رساند. تغییرات شاخص دلار و جنگ تجاری چین و آمریکا تاثیرگذارترین عوامل بر بازار در هفته اخیر بودند.
پیشتازی آلومینیوم در بازار فلزات

این هفته شاخص دلار سیر صعودی قوی را تجربه کرد. افزایش تقاضا برای دلار آمریکا به عنوان دارایی امن با تشدید جنگ تجاری آمریکا با چین و افزایش تنش‌های سیاسی این کشور با ترکیه در تقویت شاخص مذکور نقش شایانی داشت. در عین حال احتمال افزایش تحریم‌های آمریکا علیه روسیه بر سر موضوع جنجالی ترور سرگئی اسکریپال به این روند دامن زد. شاخص دلار این هفته با رشدی 1/2 درصدی به 96/3 واحد رسید. رشد ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان به میزان ملموسی تقاضا برای فلزات را از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیر دلاری کاهش داد.

افزایش‌ تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین عامل دیگری در تضعیف بازار فلزات در این هفته بود. پس از اعلام احتمال وضع تعرفه 25 درصدی بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی از سوی دولت آمریکا، مقامات چین نیز از وضع تعرفه بر 60 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی خبر دادند. همچنین طرفین اعلام کردند که وضع تعرفه وارداتی  بر فهرست دوم کالاها را از 23 اگوست آغاز خواهند کرد.

در این میان انتشار برخی گزارش‌های امیدوارکننده از اقتصاد چین منجر به حمایت نسبی از قیمت فلزات در برخی از روزهای این هفته شد و از افت بیش از پیش قیمت‌ها جلوگیری کرد. روز چهارشنبه گمرک چین اعلام کرد صادرات این کشور در ماه جولای با نرخ رشدی 12/2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است. همچنین سطح واردات در مدت مذکور در مقایسه با جولای 2017 به میزان 27/3 درصد افزایش یافت که این رقم بسیار فراتر از انتظار فعالان اقتصادی بود. همچنین بامداد پنجشنبه گزارش شاخص قیمت مصرف کننده و تولید کننده چین از سوی اداره آمار ملی این کشور منتشر شد. براساس اعلام این نهاد، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه جولای افزایش سالانه‌ای به میزان 2/1 درصد را تجربه کرد و شاخص قیمت تولید کننده نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4/6 درصد بالا رفت. ارقام اعلام شده فراتر از پیش‌بینی فعالان اقتصادی بود و امیدواری‌هایی را در زمینه چشم‌انداز رشد اقتصادی چین پدید آورد.

در این میان آلومینوم تنها محصولی بود که در این هفته با افزایش قیمت مواجه شد. دولت چین پیش‌نویس طرح کاهش زمستانی تولید در صنایع آلاینده را منتشر کرد که بر اساس آن بار دیگر واحدهای تولید آلومینیوم همانند سال گذشته در بسیاری از استان‌‌ها ملزم به کاهش 30 درصدی تولید خود در فصل سرد سال شده‌اند. در عین حال کاهش نزدیک به 20 درصدی موجودی آماده برای فروش آلومینیوم در بازار فلزات لندن عامل دیگری در حمایت از قیمت این محصول بود.

تغییرات قیمت فلزات در روز جمعه و همچنین در هفته اخیر به شرح جدول زیر بوده است:

پیشتازی آلومینیوم در بازار فلزات8

همچنین موجودی انبار این محصولات در بازار فلزات لندن به شرح جدول زیر تغییر کرده است:

پیشتازی آلومینیوم در بازار فلزات8