گزارش اختصاصی «دنیای بورس» از مجمع رهشاد سپاهان

زمان انتقال « حرهشا » به بازار پایه (ب)

13:47 - 1400/01/18
رهشاد سپاهان در مجمع سالانه 4 تومان سود میان سهامداران تقسیم کرد. بر مبنای تصمیم مجمع سالانه «حرهشا» زمان انتقال به بازار پایه (ب) فرابورس نیز پس از پایش اعلام می‌شود.

تاریخ مجمع: پنجشنبه 11 مردادماه در سال 97

درصد حضار: 43 درصد

اعضای هیات رئیسه:

آقای نوریزاده (رئیس مجمع)

آقای سپاهی (ناظر اول)

آقای قاسمی (ناظر دوم)

خانم عادلی (دبیر- مدیرعامل)

- تقسیم سود: 4 تومان  از سود

- اعضای هیات مدیره به شرح زیر به مدت دو سال انتخاب شدند:

شرکت تامین خدمات ساویس مایا

شرکت به روز‌آوران منتخب سرمایه

شرکت سرمایه‌گذاری ساختمانی ارزش زمان

خانم لیلا عادلی

سید میلاد موسوی

نسبت به ترکیب قبلی که همگی حقیقی بودند، در این دوره 3 شرکت حقوقی انتخاب شدند که به گفته آقای سپاهی برای کمک به شرکت آورده‌ایم و سهامدار شده‌اند. مدیرعامل هم که همزمان مدیر مالی است در ترکیب هیئت مدیره وارد شد. 4 کرسی بالا درواقع در اختیار سهامدار عمده است و «سید میلاد موسوی» از طرف سهامداران حقیقی کاندید بود که رای لازم را آورد. آقای حاتم همایون‌پور عضو قبلی هیئت مدیره هم رای نیاورد.

«رهشاد سپاهان» (حرهشا) در سال 1374 تاسیس و در سال 1383 بصورت مشروط وارد بورس شد و در سال 1387 بنابر نظر سهامدار عمده وقت (تکادو) پذیرش در بورس منتفی شد. مجددا در سال 1390 حرهشا در بازار توافقی (پایه) پذیرفته شد. سهام عمده تکادو در سال 1395 به سهامدار حقیقی (آقای محمد سپاهی) واگذار شد.

گزارش هیات مدیره

1- مدیر عامل گفت پرونده‌های مالیاتی سال گذشته عمده وقت شرکت را به خود اختصاص داد. بخشودگی 3 میلیارد تومانی مالیات، با توجه به سرمایه 1.5 میلیارد تومان شرکت اثر خوبی بر صورتهای مالی گذاشت. بقیه مطالبات مالیاتی شامل ارزش افزوده و مالیات حقوق را هم ناچار به پرداخت شدیم که با فروش یک دستگاه اتوبوس و نیز برخی از سهامی که برای شرکت خریده بودیم، وجه آنرا تامین کردیم.

 2- قراردادی با «سیمان فارس نو» داشتیم که در سال 1396 بدون برگزاری مناقصه تمدید شده بود اما در سال 1397 قرار شد مناقصه برگزار شود. دید هیات مدیره آن است که به سمت قراردادهای سوددده برویم و نه  قراردادهای کم سود یا حتی زیانده. در خدمات ایاب و ذهاب، رقابت شرکت‌های کوچک‌تر که با رقم‌های خیلی کم حاضر به اجرای پروژه هستند، کار را برای ما خیلی مشکل کرده‌ است. امسال تلاش خود را برای دریافت قراردادهای سودده خواهیم کرد. (آقای سپاهی در اینجا خاطرنشان کرد که برای اینکار نقدینگی نیاز است چون در قراردادها معمولا هزینه های چندماه اول باید توسط پیمانکار پرداخت گردد و پس از آن کارفرما پول می‌دهد).

3- سال 1395 زیان عملیاتی داشتیم ولی در سال 1396 سود عملیاتی دادیم.

4- آقای سپاهی (سهامدار عمده) در ادامه گفت قرارداد 10 میلیارد تومانی با ذوب‌آهن مشکلات کارگری، بیمه و مالیاتی زیادی داشت که سبب شد کمتر از یک درصد سود از این قرارداد باقی بماند.

5- چون دغدغه اصلی ما مسائل مالیاتی شرکت است، انتقال دفتر از اصفهان به تهران از اولویت‌های ماست تا بتوانیم پرونده‌های مالیاتی را در تهران به خاطر وحدت رویه‌ای که موجوداست زودتر به سرانجام برسانیم.

6- تغییر موضوع فعالیت شرکت مدنظر هیات مدیره است و در حوزه استارت‌آپ‌ها و سایر کارهای خدماتی مانند تامین نیروی انسانی وارد شده‌ایم یا قصد ورود داریم. در حوزه تامین نیرو در مناقصه توچال شرکت کردیم (که هنوز نتیجه مشخص نشده است). یک مزایده  برای اجاره خط (تله کابین) توچال را هم بررسی کردیم که به خاطر پایین بودن سرمایه امکان انجام آن وجود ندارد. آقای سپاهی تاکید کرد البته سهامدار عمده کمک‌های قرض‌الحسنه برای انجام فعالیت‌های عملیاتی شرکت داده است. در زمینه استارتاپها 2 درصد یک اپلیکیشن (اپ) را داریم که یک میلیارد تومان برای ما تمام شده و سالی حدود 30 میلیون تومان سود دارد. سهامدار عمده یادآوری کرد که استارتاپها معمولا سود کمتری دارند اما رشد قابل توجهی ممکن است داشته باشند.

7- در حوزه ایاب و ذهاب به خاطر رقابت زیاد، کارفرماها شرایط سختی را تحمیل می‌کنند. از سوی دیگر برخی از کارفرماها مانند ذوب‌آهن اولویت قرارداد را به شرکت‌های تعاونی کارمندی خود می‌دهند، برخی از افراد هم به صورت خانوادگی و با هزینه‌های بسیار کم قراردادهای ایاب و ذهاب را دریافت می‌کنند.

گزارش حسابرس: مشروط (با 2 بند شرط)

بند 4 (بند شرط) تعدادی از قراردادهای شرکت تمدید نشده و درآمد عملیاتی شرکت کاهش داشته است. فعالیت خرید و  فروش سهام در شرکت هم زیان‌ده بوده است.

مدیرعامل گفت برخی از مطالبات مقادیر کم و پراکنده بوده است که هزینه‌های وصول آنها به مراتب بیشتر از اصل طلب است یا تلاش برای وصول آن به صرفه و صلاح شرکت نیست. برخی از مبالغ هم مانند هزینه‌های رهن سوخت شده است و در مقابل برخی از حساب‌های پرداختنی هم وجود دارد. درباره زیان شرکت در خرید و فروش سهام، آقای سپاهی گفت به خاطر اجبار سازمان مالیاتی مجبور شدیم برخی از سهام خوب را پیش از بازدهی مناسب واگذار کنیم. گرچه زیان اشاره شده بدون در نظر گرفتن سود حاصل از سرمایه‌گذاری بوده است. یکی از سهامداران افزایش سرمایه را پیشنهاد کرد که سهامدار عمده گفت میزان مشارکت سهامداران با توجه به میزان شناوری بالا احتمالا چندان جالب نخواهد بود.

بند 3-4 (بند شرط) حدود 700 میلیون تومان مالیات بیشتر از مالیات اظهارشده شرکت برای سال‌های 1391 تا 1394 مطالبه شده است.

گفته شد پرونده‌های مالیاتی از سال 1391 وجود دارد که با توجه به سابقه قبلی نیاز به ذخیره نمی‌بینیم و با ارائه مدارک، امکان حل و فصل آنها وجود دارد.

بند 5 (بند شرط) سرمایه‌گذاری 25 میلیون تومانی در 61 درصد سهام شرکت «پیک صبا صفه اصفهان» در صورت‌های مالی مورد تلفیق قرار نگرفته است.

سهامدار عمده گفت شرکت مزبور سهامی خاص و بدون هیچ دارایی است که در ترمینال صفه اصفهان بلیت می‌فروشد. ما هنوز نتوانسته‌ایم کنترل چندانی بر روی آن داشته باشیم و البته برای حسابرسی آن هزینه خواهیم کرد.

بند 7 (تاکید بر مطلب خاص) بالغ‌بر 13.4 ميليارد تومان از اسناد انتظامي شرکت نزد ديگران مربوط به قراردادهاي خاتمه يافته بوده که تا مقطع گزارش آزادسازي نشده است. همچنين مبلغ 6.8 ميليارد تومان از تعهدات تعدادي از اشخاص حقوقي و ساير اشخاص نزد بانک‌ها، تضمين گرديده که موضوع بخشي از آن‌ها نيز خاتمه يافته است.

سهامدار عمده گفت «حرهشا» زمانی شرکت فرعی تکادو (وکادو) بوده است و شرکت‌های زیرمجموعه‌های تکادو متقابلا ضمانت یکدیگر را انجام می‌دادند. برخی از ضمانت‌ها هم مربوط به رانندگان است که جهت روال رسمی قراردادها گرفته شده است.

بند 8 (بند توضیحی) فروش دو دستگاه خودروی سنگین به مبلغ 440 میلیون تومان براساس مصوبه هیات مدیره در سال مورد گزارش انجام شده است.

آقای سپاهی گفت خودروهایی بوده است که در زمان مناسبی به فروش رفته و چند ماه پس از فروش، جز خودروهای فرسوده قرار گرفته است. ناوگان شرکت تماما استیجاری است زیرا خرید اتوبوس یک میلیاردی به هیچ وجه برای فعالیت در این زمینه مناسب نیست.

وقتی بند مربوط به پولشویی قرائت شد و مدیرعامل گفت خودش نماینده پولشویی است، یکی از سهامداران نسبت به تعدد وظایف یک نفر (مدیرعامل و مدیرمالی و مسوول پولشویی) انتقاد کرد و آنرا سبب ایجاد پرونده‌های متعدد سنواتی عنوان کرد که توضیح داده شده پرونده ها مربوط به زمان مالکیت تکادو بوده است که در آن موقع شرایط به این شکل نبوده است.

پرسش و پاسخ

1- چه موقع شرکت به بازار پایه (ب) منتقل می‌شود؟

پاسخ: نماینده بورس گفت شرایط شرکت‌ها برای حضور در بازارهای ب و ج در طول سال 2 بار پایش می‌شود و در صورت داشتن شرایط از جهت شفافیت اطلاعاتی و نقدشوندگی ارتقا به بازار بالاتر صورت می‌گیرد.

«حرهشا» به روایت اعداد

سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم 30.8  تومان    سال گذشته 31.6 تومان

سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم 4 تومان    سال گذشته 3.2 تومان

هزینه‌های مالی به ازای هر سهم صفر تومان

سود انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم 204.7 تومان که 4 تومان از آن تقسیم شد.

حاشیه‌های مجمع

- در پایان گزارش مدیرعامل یکی از سهامداران گفت یعنی نه پول دارید نه کار؟ که مدیرعامل گفت: بله، متاسفانه!

- یکی از سهامداران که مدیر یکی از شرکتهای سیمانی اصفهان بود از اینکه شرکت برنامه‌ای برای فعالیت ندارد انتقاد کرد که سهامدار عمده در جواب گفت در ایاب و ذهاب اگر کار نکنی سود می‌دهد!

- یکی از سهامداران گفت شرکت بالاخره باید در زمینه‌ای فعالیت کند که سهامدار عمده گفت منتظر حل مشکلات مالیاتی و وصول مطالبات هستیم تا پولی داخل شرکت بیاید و در زمینه‌ای غیر از ایاب و ذهاب فعالیت کنیم.

- یکی از سهامداران گفت با مدیرعامل تماس گرفتم و اعلام آمادگی کردم برای کمک به شرکت در زمینه مالیاتی که گفتند نیاز نداریم! سهامدار عمده هم گفت یک جلسه با هم بگذاریم تا از کمک‌های جنابعالی استفاده کنیم.

 - یکی از سهامداران به خرید سهم توسط سهامدار عمده در قیمتهای پایین اشاره کرد که آقای سپاهی گفت به شرکت زنگ زده‌اند که بیمار سرطانی داریم و به خاطر آن سهم وی را خریدم.

- در هنگام تقسیم سود، مدیرعامل گفت یک برگه پرداخت 400 میلیون تومانی داریم که اگر تا 10 روز آینده نپردازیم اعضای هیات مدیره ممنوع‌الخروج خواهند شد، بنابراین سود حداقل تقسیم شود.