سکه تا کجا می‌ریزد؟

13:32 - 1400/01/18
در آستانه احیای دوباره تحریم‌های ایالات متحده علیه کشور، قیمت سکه و نرخ دلار مسیر نزولی به خود گرفته‌اند. محاسبات نشان می‌دهد هیجانات در مسیر صعودی، خود را در قیمت سکه شدیدتر از نرخ ارز نشان داده است. در حالی که سیاست‌های جدید ارزی دولت و پذیرش نقش بازار در تعیین نرخ ارز توانسته است این بازارها را در مسیر اصلاح قیمتی قرار دهد به نظر می‌رسد بازار سکه با اصلاح شدیدتری روبرو باشد.
سکه تا کجا می‌ریزد؟

دنیای بورس: اگر چه امروز، در اولین معاملات بازارهای ارز و سکه نرخ‌ها در مقابل ریزش مقاومت می‌کردند، این مقاومت چندان به درازا نکشید و این بازارها مسیر افت قیمت را با شیب ملموسی طی می‌کنند.

نشانه‌های سفته‌بازی که در آخرین مرحله از صعود قیمت‌ها به وضوح مشاهده می‌شد، در ابتدای معاملات امروز نیز در تلاش برای حفظ سطوح قیمتی قابل مشاهده بود. با این حال تصمیمات جدید دولت برای عمق و وسعت بخشیدن به این بازارها، بدون دخالت مستقیم در تعیین نرخ، سبب شده است تا عرصه برای سفته‌بازی با هدف رشد قیمت‌ها محدود شود.

در آخرین معاملات امروز (تا ساعت 17) نرخ دلار در سطوح نزدیک به 9400 تومان و قیمت سکه در کانال 3 میلیون و 300 هزار تومانی قرار گرفته است.

معاملات روز گذشته این بازارها در حالی پایان یافت که نرخ دلار حول و حوش 10 هزار تومان ثبت شد و سکه نزدیک به 3 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد. از آن جا که قیمت سکه در مسیر صعودی بر رشد نرخ دلار پیشی گرفته بود به نظر می‌رسد شتاب قیمت‌ها در این بازار به سمت نزول نیز بیشتر باشد.

کاتالیزورهای اصلاح قیمت سکه

علاوه بر تصمیم دولت مبنی بر مجاز شمردن واردات طلا و معاف کردن آن از مالیات، باید در نظر داشت که تحویل سکه‌های پیش‌فروش‌شده 6 ماهه از دو روز دیگر آغاز خواهد شد و این مساله خود می‌تواند با تقویت سمت عرضه عامل دیگری برای تشدید اصلاح قیمت سکه باشد.

همچنین با تعیین نرخ دلار در بازاری آزاد، انتظار می‌رود که تعادلی محسوس مابین قیمت سکه و نرخ دلار برقرار گردد. با مبنا قرار دادن نرخ دلار فعلی (9400 تومان) قیمت سکه کمتر از 3 میلیون تومان بدست می‌آید و به نظر می‌رسد با تثبیت شدن نرخ دلار در سطوح پایین‌تر افت قیمت سکه تشدید شود. در جدول زیر قیمت سکه بر مبنای نرخ‌های متفاوت دلار محاسبه شده است.

سکه تا کجا می‌ریزد؟5

با آزاد شدن معاملات در بازار ارز، انتظار می‌رود تقاضای کاذبی که به سمت خرید سکه رهنمون شده بود به سمت مقصد اصلی بازگردد و این امر تعادل بین این دو بازار را تسهیل می‌کند.

سیگنال سایر بازارها

معاملات امروز سکه آتی در بورس کالا نیز در نوع خود جالب توجه است. معاملات آتی سکه در هر سه قرارداد موجود تنها در کف‌های قیمتی صورت گرفته است؛ با این وجود تعداد معاملات انگشت‌شمار است و از ضعف تقاضا خبر می‌دهد.

ضمنا سطح پایین‌تر قیمت قرارداد آبان ماه نسبت به قرارداد شهریور از نکات جالب توجه روزهای اخیر این بازار است. این در حالی است که تحریم‌های نفتی کشور در آبان ماه اجرایی می‌شود و این مساله پیش از این محرک توجه بیشتر معامله‌گران به این سررسید بود.

قیمت سکه در سررسید آبان ماه در سطح 3300 هزار تومان معامله شد که پایین‌تر از قیمت سکه در بازار نقدی است. همچنین سکه‌های تحویل یک‌روزه رفاه و سامان امروز افت حداکثری قیمت را تجربه کردند.