با وجود افت قیمت فولاد رقم خورد

جهش 7 درصدی قیمت سنگ‌آهن در چین

13:27 - 1400/01/18
با آغاز روند شناسایی سود در معاملات آتی محصولات فولادی بازار آتی شانگهای، قیمت این محصولات در روز دوشنبه به محدوده منفی خزید اما سنگ‌آهن در بورس کالای دالیان جهش قیمتی 7 درصدی را تجربه کرد.

محصولات فولادی در بازارهای آتی و نقدی چین در هفته گذشته رشد قیمت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کردند به گونه ای که این محصولات در بازار آتی شانگهای تواستند به سقف 5 سال و نیم اخیر خود برسند. با آغاز معاملات در روز دوشنبه، روند شناسایی سود از سوی سرمایه‌گذاران آغاز شده امری که منجر به کاهش محدود قیمت‌ ها تا این لحظه شده است. رشد قیمت فولاد پس از وضع محدود تولید در برخی از شهرهای بزرگ همچون تانگشان اتفاق افتاد و در ادامه با انتشار پیش‌نویس طرح کاهش تولید زمستانی در صنایع آلاینده از جمله فولاد این روند تقویت شد.

در این میان اما سنگ‌آهن و زغال کک‌شو توانستند با جهش قیمتی ملموس مواجه شوند. پس از جهش قیمت فولاد و افزایش قابل ملاحظه حاشیه سود تولید فولادسازان چینی،تا تاخیری یک هفته ای جو مثبتی بر بازار نهاده‌های تولید این محصولات حاکم شده است. سنگ آهن در معاملات صبح امرزو بورس کالای دالیان با رشدی 7 درصدی تا قیمت 512 یوان (75 دلار) بالا رفت اما در ادامه کمی از مواضع پیشین عقب نشست و به 501 یوان رسید. زغال کک شو در این بازار با رشدی نزدیک به 4 درصد در سطح 1235 یوان (181 دلار) معامله شد.

امروز خبر جدیدی در زمینه کاهش ظرفیت تولید فولاد به بازارها رسید. مقامات استان شاندونگ اعلام کردند که تا پایان سال جاری باید 600 هزار تن از ظرفیت تولید آهن خام این استان کاهش یابد. همچنین ظرفیت قرار است 3/55 میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد خام قدیمی این استان از مدار خارج شود.

بدین ترتیب در معاملات ظهر امروز بازار آتی شانگهای هر تن نورد گرم فولادی در پرحجم‌ترین قرارداد با کاهشی به میزان 3 دلار در سطح 613 دلار قرار گرفت. میلگرد در سررسید مشابه به میزان 4 دلار افت کرد و به قیمت 607 دلار رسید.(نرخ برابری دلار به یوان چین در روز دو‌شنبه برابر با 6/82 است)