تفاوت طرح امسال با سال 2017 در چیست؟

جزئیات طرح کاهش تولید فولاد چین در 2018

13:21 - 1400/01/18
در هفته گذشته  دولت چین پیش‌نویس طرح کاهش زمستانی تولید در صنایع آلاینده این کشور را منتشر کرد. با وجود اینکه هنوز این پیش‌نویس به اطلاع عموم نرسیده، فعالان صنعتی جزئیاتی از طرح مد نظر دولت را در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند.
 جزئیات طرح کاهش تولید فولاد چین در 2018

سال گذشته اولین دوره کاهش زمستانی تولید در صنایع آلاینده چین آغاز شد و قرار است امسال نیز طرح مذکور با تغییراتی نسبت به دوره پیشین به اجرا درآید. طرح کاهش تولید قرار است از ابتدای اکتبر سال جاری آغاز شود و تا پایان مارس سال 2019 ادامه یابد. در ادامه مطلب جزئیاتی از  شیوه اجرایی و تفاوت های این طرح با سال گذشته ارائه می‌شود.

در قالب طرح کاهش زمستانی تولید، فولادسازان در شش شهر تیانجین، شیجیاژوانگ، تانگشان، هاندان، ژینگتای و آنیانگ باید تولید خود را در بازه زمانی 15 نوامبر 2018 تا 15 مارس 2019 به میزان 50 درصد کاهش دهند.  دو شهر تیانجین و ژینگتای امسال به فهرست مد نظر دولت چین اضافه شده‌اند. در عین حال کارخانجات فعال در دیگر شهرهای موجود در فهرست دولت چین ملزم به کاهش 30 درصدی تولید هستند. ذکر این نکته ضروری است که کاهش تولید در کوره بلند شرکت‌های فولادسازی صورت می‌گیرد. در عین حال واحدهای سینترینگ و کوره های کک‌پزی فولاسازان نیز مشمول کاهش یا تعلیق تولید در طرح امسال می‌شوند. این محدودیت در طرح سال گذشته وجود نداشت.

واحدهای فولادسازی که بتوانند آلایندگی خود را به استانداردهای مد نظر دولت برسانند، مجبور به پایین آوردن سطح تولید نخواهند بود. در این میان برخی از موسسات تحقیقاتی مانند موسسه بازار فلزات شانگهای(SMM) اعلام کرده‌اند که تنها دو واحد فولادسازی قادر خواهند بود استانداردهای مد نظر دولت را رعایت کنند. در عین حال واحدهای کک‌پزی که درای دودکش و تجهیزات سولفورزدایی و نیترات‌زدایی باشند از کاهش تولید معاف خواهند بود.

محدودیت‌های تولیدی در سایر صنایع آلاینده نیز در نظر گرفته شده است. تولیدکنندگان آلومینیوم اولیه و آلومینا در دوره کاهش زمستانی تولید باید سطح تولید خود را تا 30 درصد کاهش یابند. همچنین سطح تولید در واحدهای فرآوری الومینیوم ثانویه باید تا 50 درصد کاهش یابد.