گزارش پلاتس از تغییرات هفتگی قیمت محصولات پتروشیمی

پیشتازی استایرن در بازارهای آسیایی

13:13 - 1400/01/18
این هفته روندی مبهم بر معاملات محصولات پتروشیمی در آسیا حاکم بود و در این میان استایرن توانست بهترین عملکرد هفتگی را به نام خود به ثبت برساند. بوتادین و پروپیلن نیز از دیگر محصولاتی بودند که معاملات پررونقی را تجربه کردند.
پیشتازی استایرن در بازارهای آسیایی

دنیای بورس- محمد نجفی

اتیلن: در هفته اخیر اتیلن نوسان قیمت اندکی را در بازارهای آسیایی تجربه کرد. به گفته فعالان بازار وفور عرضه این محصول در آسیا در برهه کنونی منجر به تضعیف نسبی بازار شده است. همچنین فاصله قیمت پلی‌اتیلن و اتیلن هم اکنون به منفی 55 دلار رسیده و همین امر منجر به کاهش تقاضا برای اتیلن از سوی این بخش شده است.

پروپیلن: این هفته قیمت پروپیلن در بازار داخلی چین با افزایشی 50 یوانی به 9 هزار یوان رسید که این رقم برابر با 1104 دلار بر مبنای قیمت های وارداتی است. فراتر رفتن قیمت داخلی از وارداتی، بخشی از معامله‌گران و خریداران پروپیلن را به سوی واردات این محصول سوق داد امری که در حمایت از قیمت تاثیر شایانی داشت.

پی‌وی‌سی: این هفته سطح معاملات در بازار پی‌وی‌سی بسیار محدود بود و همین امر نیز به ثبات قیمت این محصول منجر شد. پس از اعلام قیمت‌های قراردادهای ماه آگوست از سوی تولیدکنندگان بزرگ پی‌وی‌سی در هفته گذشته، رکود نسبی بر معاملات حاکم شد.

 پلی‌اتیلن‌: تقاضا برای انواع پلی‌اتیلن طبق الگوی فصلی کماکان ضعیف بوده و همین امر قیمت این محصولات را زیر فشار قرار داده است. در عین حال به علت تضعیف یوان در برابر دلار آمریکا، تقاضا برای واردات بسیاری از محصولات پتروشیمی از جمله پلی‌اتیلن کاهش ملموسی را در هفته های اخیر تجربه می‌کند.

پلی‌پروپیلن: تقاضا برای پلی‌پروپیلن در آسیا این هفته ضعیف بود و همین امر قیمت را در بازارهای وارداتی زیر شار قرار داد. در این میان خبر رسید که شرکت S-Oil کره‌جنوبی قصد دارد در اواسط ماه آگوست واحد جدید تولید پلی‌پروپیلن خود را به ظرفیت 400 هزار تن در سال وارد مدار کند. انتشار این خبر در ایجاد فشار بر معاملات تاثیرگذار بود.

بوتادین: با افزایش تقاضا برای بوتادین از سوی چین و تایوان، قیمت این محصول روندی صعودی را در هفته اخیر تجربه کرد. در حال حاضر سطح تقاضا از سوی صنایع پایین دستی به ویژه ABS بهبود یافته است. به گفته فعالان بازار حاشیه سود تولید کنندگان ABS در برهه کنونی بالاتر از تولیدکنندگان SBR است.

استایرن مونومر: بهترین عملکرد قیمتی در میان محصولات پتروشیمی این هفته به نام استایرن به ثبت رسید. به علت تعطیلی برخی واحدها تولیدی در چین و تایوان و کاهش عرضه از سوی اروپا به بازارهای آسیایی، این هفته شاهد محدودیت عرضه استایرن بودیم امری که به رشد ملموس قیمت این محصول منجر شد. استایرن در بازار داخلی چین این هفته با افزایشی 640 یوانی به 12 هزار و 300 یوان رسید که این رقم برابر با 1530 دلار بر مبنای قیمت‌های وارداتی است.

مونواتیلن گلایکول: در پی وجود تقاضای مناسب برای MEG از سوی بخش تولید پلی‌استر، قیمت این محصول رشدی آرام را در هفته اخیر تجربه کرد. با این وجود به گفته فعالان بازار، تقاضا در بازار وارداتی به علت تضعیف یوان در برابر دلار چندان قابل توجه نبوده است.

پیشتازی استایرن در بازارهای آسیایی20