عوامل موثر بر نوسان قیمت فلزات در هفته اخیر

چرا «روی» با اقبال معامله‌گران مواجه شد؟

13:13 - 1400/01/18
این هفته بسیاری از محصولات معاملاتی در بازار فلزات لندن با افت قیمت مواجه شدند اما در این میان روی توانست به لطف رونق بازار در روز جمعه، با افزایش قیمت هفتگی به معاملات پایان دهد. همچنین به غیر از مس، موجودی انبار دیگر محصولات این بازار پایین آمد.
چرا «روی» با اقبال معامله‌گران مواجه شد؟

این هفته شاخص دلار روندی صعودی را تجربه کرد و در برهه‌ای از معاملات روز گذشته به سقف دو هفته اخیر خود رسید هرچند در پایان معاملات کمی از مواضع پیشین عقب نشست. در نهایت این نماگر با رشدی 0/5 درصدی به معاملات هفتگی پایان داد. رشد شاخص دلار به ویژه در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه، تقاضا برای فلزات را از سوی استفاد‌گنندگان از ارزهای غیر دلاری کاهش داد.

روز چهارشنبه خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک مقام آگاه اعلام کرد که دولت ترامپ قصد افزایش نرخ تعرفه‌‌ای را دارد که پیش‌تر برای واردات 200 میلیارد دلار از کالاهای چین در نظر گرفته بود. بر این اساس قرار است نرخ تعرفه مذکور از 10 درصد به 25 درصد افزایش یابد. در آغاز جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان، دولت آمریکا وضع تعرفه 25 درصدی بر واردات 50 میلیارد دلار از کالاهای چینی را در دستور کار قرار داد و در ادامه ترامپ تهدید کرد که 200 میلیارد دلار از دیگر کالاهای چینی را مشمول پرداخت تعرفه وارداتی 10 درصدی خواهد کرد. انتشار این خبر با موضع‌گیری تند چینی‌ها مواجه شد. وزارت اقتصاد چین اعلام کرد در صورت صحت این خبر، بر واردات بیش از 5 هزار کالاهای آمریکایی به ارزش 60 میلیارد دلار تعرفه‌ای 5 تا 25 درصدی وضع خواهد کرد. افزایش تنش‌های تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان باز هم چشم‌انداز تقاضا برای فلزات را تیره کرد.

این هفته گزارش‌های ناامیدکننده‌ای از اقتصاد چین به بازارها مخابره شد. اداره آمار ملی چین درگزارشی اعلام کرد که شاخص مدیران خرید تولیدی این کشور در ماه جولای به 51/2 واحد رسیده و شاخص مدیران خرید غیرتولیدی نیز در سطح 54 واحد قرار گرفته است. هر دو عدد اعلام شده پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها بود. پس از انتشار گزارش مرکز آمار، موسسه Caixin اعلام کرد که شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ماه جولای به 50/8 واحد رسیده است. با در نظر گرفتن نتیجه این گزارش مشخص شد که بخش تولیدی چین در ماه گذشته میلادی کمترین میزان رشد خود را در 8 ماه اخیرتجربه کرده است. انتشار این دو گزارش فشار بر بازار فلزات را افزایش داد. شاخص مدیران خرید تولیدی مرکز آمار ناظر بر فعالیت شرکت‌های بزرگ به ویژه مجموعه‌های دولتی است اما شاخص ارائه شده از سوی موسسه Caixin شرکت‌های کوچک و متوسط را در بر می‌گیرد.

در پایان هفته اتحادیه کارگری شماره یک معدن اسکوندیدا اعلام کرد در رای‌گیری صورت گرفته نزدیک به 84 درصد از کارگران این معدن به پیشنهاد نهایی شرکت BHP رای منفی داده و خواستار برگزاری اعتصاب شده‌اند. بنابر اعلام اتحادیه شماره یک در صورت که شرکت BHP به خواسته‌های مطرح شده از سوی کارگران توجه نکند، اعتصاب از هفته آینده آغاز خواهد شد. در اطلاعیه این نهاد آمده که کارگران خواستار استفاده از طرح میانجگری دولت نیستند و تنها تا 6 آگوست به شرکت BHP فرصت می‌دهند که حقوق و مزایای پیشنهادی خود را افزایش دهد.

در این میان روی در روز جمعه با رشدی ملموس توانست بار دیگر به سطوح بالاتر از 2600 دلار بازگردد. باز بودن پنجره آربیتراژی میان لندن و شانگهای، تقاضا برای این محصول را از سوی چینی ها در روزهای اخیر افزایش داد. در عین حال روز جمعه در واکنش به بالاگرفتن جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان، دولت چین از تصمیم خود برای وضع تعرفه 25 درصدی بر واردات برخی از کالاهای خام صنعتی تولید آمریکا از جمله سنگ معدن و کنسانتره روی و همچنین روی تصفیه شده خبر داد. از دیگر محصولات مد نظر دولت چین برای وضع تعرفه می‌توان به سنگ معددنی، کنسانتره، کاتد و آند مس اشاره کرد.

این هفته ذخایر بسیاری از محصولات معاملاتی در بازار فلزات لندن روندی رو به افول را تجربه کرد.

چرا «روی» با اقبال معامله‌گران مواجه شد؟1

تغییرات قیمت فلزات در روز جمعه و همچنین در هفته اخیر به شرح جدول زیر بوده است:

چرا «روی» با اقبال معامله‌گران مواجه شد؟4