فراز و فرود سنگ‌آهن در هفته اخیر

13:10 - 1400/01/18
با وجود فراز و فرود قیمت سنگ‌آهن در روزهای گذشته، این محصول در نهایت با تغییر قیمت هفتگی قابل ذکری مواجه نشد.
فراز و فرود سنگ‌آهن در هفته اخیر

با انتشار برنامه کاهش مقطعی تولید فولاد در برخی از شهرهای چین مانند چانگژو، قیمت محصولات فولادی در بازارهای آتی و نقدی این کشور افزایش یافت. در پی رونق بازار فولاد، نهاده‌های تولید نیز از این جو مثبت منتفع شدند. با این وجود برخی از فعالان بازار از نگرانی در زمینه کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن با اجرای محدودیت های تولید فولاد سخن به میان آوردند. روز سه‌شنبه قیمت میلگرد در بازار آتی شانگهای به سقف 5 سال و نیمه رسید. با تداوم رشد قیمت فولاد، قیمت سنگ‌آهن  در بازار نقدی از مرز 68 دلار فراتر رفت.

در این میان با انتشار خبری در زمینه احتمال اتخاذ تصمیمات جدید از سوی دولت چین برای مقابله با حباب قیمت در بازار مسکن این کشور، قیمت کالاهای خام صنعتی از جمله سنگ‌آهن زیر فشار شدیدی قرار گرفت. پس افت ملموس قیمت در روز چهارشنه، شاهد افزایش نسبی نقاضا در دو روز پایانی هفته بودیم امری که بار دیگر قیمت سنگ‌آهن را به سطوح بالاتر از 67 دلار بازگرداند.

به گزارش متال بولتن شاخص قیمت سنگ‌آهن 62 درصد در قرارداد سی اف آر کینگدائو چین روز جمعه 3 آگوست با رشدی 58 سنتی به 67/45 دلار رسید. این محصول  تغییر قیمت ملموس را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه نکرده است.