کمبود عرضه تاثیر تهدید جدید ترامپ را خنثی کرد

تثبیت فولاد شانگهای در سقف 5 سال و نیمه

12:59 - 1400/01/18
با وجود انتشار خبری در زمینه احتمال افزایش تنش تجاری میان آمریکا وچین، قیمت محصولات فولادی در بازار آتی شانگهای باز هم در مسیر افزایشی قرار گرفت.

امروز خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به نقل از یک مقام آگاه اعلام کرد که دولت ترامپ قصد افزایش نرخ تعرفه‌‌ای را دارد که پیش‌تر  برای واردات 200 میلیارد دلار از کالاهای چین در نظر گرفته بود. بر این اساس قرار است نرخ تعرفه مذکور از 10 درصد به 25 درصد افزایش یابد. در آغاز جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان، دولت آمریکا وضع تعرفه 25 درصدی بر واردات 50 میلیارد  دلار از کالاهای چینی را در دستور کار قرار داد و در ادامه نیز ترامپ تهدید کرد که 200 میلیارد دلار از دیگر کالاهای چینی را مشمول پرداخت تعرفه وارداتی 10 درصدی خواهد کرد.

با وجود انتشار این خبر، محصولات فولادی در بازار آتی شانگهای به روند رو به رشد خود ادامه دادند. محدودیت‌های وضع شده بر سر راه تولید واحدهای فولادسازی در شهرهایی همچون تانگشان و چانگژو از دلایل تداوم رونق معاملات در بازار محصولات فولادی به حساب می‌آید.

بدین ترتیب در معاملات ظهر امروز بازار آتی شانگهای هر تن نورد گرم فولادی در پرحجم‌ترین قرارداد با افزایشی به میزان 2 دلار در سطح 617 دلار قرار گرفت. میلگرد در سررسید مشابه به میزان 3 دلار رشد کرد و به قیمت 611 دلار رسید صبح امروز میلگرد تا سطح 617 دلار بالا رفته بود اما در ادامه بخشی از رشد قیمت این محصول خنثی شد. قیمت محصولات فولادی کماکان در سقف 5 سال و نیم اخیر قرار دارد.(نرخ برابری دلار به یوان چین در روز دو‌شنبه برابر با 6/82 است).