معلق‌بودن تخصیص ارز در سامانه نیما

کدام گروه‌ کالایی فعلا ارز می‌گیرند؟

12:45 - 1400/01/18
دولت فعلا به غیر از واردات کالاهای اساسی (گروه اول) ارزی اختصاص نمی‌دهد و ظاهرا فعلا برنامه‌ای برای رفع مشکل و تخصیص ارز برای گروه‌های کالایی دوم و سوم ندارد.

دنیای بورس: در حال حاضر در سامانه نیما بیش از یک ماه هست که هیچ ارزی برای گروه کالایی دو تخصیص داده نمی‌شود. ظاهرا برنامه‌ای هم برای رفع مشکل و تخصیص ارز وجود ندارد و دولت ترجیح می‌دهد تا اطلاع ثانوی غیر از واردات کالاهای اساسی (گروه اول) ارزی به کالاهای دیگر تخصیص نیابد.

 از طرفی واردات این گروه کالایی از محل ارز متقاضی (بازار آزاد) ممنوع است. در نتیجه مشخص نیست اصولا کالاهای این گروه کالایی به چه شکل باید وارد شوند! واردکنندگان گروه کالایی سوم هم با تصور اینکه به زودی دولت برنامه جدیدی در حوزه ارز اجرا کرده و به تبع آن قیمت‌ها کاهش می‌یابد، فرایند خرید را فعلا متوقف کرده‌اند. گروه چهارم هم که اساسا ارزی به آن‌ها اختصاص داده نمی‌شود.

 امروز همچنین وزارت وزارت صمت در خصوص فرآیند مجوز تخصیص ارز اعلام کرده است: مراجعه حضوری اگر لازم باشد فقط توسط مدیرعامل با همراه داشتن کارت بازرگانی و کارت ملی باید باشد.

این در حالی است که براساس اطلاعات به دست آمده امروز نرخ معاملاتی دلار معادل ۱۰ هزار و ۲۰۰ تا ۱۰ هزار و ۲۵۰ تومان بود، در حالی که نرخ معاملات در بازار غیررسمی امروز در سطح ۱۱ هزار تومان بود. با وجود عرضه ارز با قیمتی کمتر از بازار، تقاضای چندانی در بازار ثانویه برای ارز دیده نمی‌شود و گفته می‌شود یکی از دلایل نبود تقاضا، ‌بی‌اطمینانی از آینده قیمت‌هاست.