معامله‌گران نگران نتیجه گزارش‌های اقتصادی چین هستند

فلزات پایه ارزان شدند

12:39 - 1400/01/18
در پی نگرانی فعالان اقتصادی نسبت به آرام‌شدن روند رشد بخش تولیدی اقتصاد چین، فلزات پایه در صبح دوشنبه سیری رو به افول را در پیش گرفته‌اند و در این میان بیشترین افت قیمت در معاملات روی رقم خورده است. همچینین معامله‌گران مس هنوز به احتمال برگزاری اعتصاب در معدن اسکوندیدا واکنش نشان نداده‌اند.
فلزات پایه ارزان شدند

فردا قرار است اداره آمار ملی چین گزارش شاخص مدیران خرید تولیدی این کشور در ماه جولای را منتشر کند. در ادامه نیز شاهد انتشار گزارش شاخص مدیران خرید تولیدی چین از سوی موسسه Caixin  خواهیم بود. فعالان اقتصادی از احتمال تضعیف این دو شاخص  در ماه جولای سخن به میان می‌آورند. به تبع نگاه ناامید فعالان اقتصادی به نتایح گزارش‌های مذکور، فضای منفی بر بازار فلزات در آغاز این هفته حاکم شده است.ذکر این نکته ضروری است که شاخص محاسبه شده از سوی اداره آمار، فعالیت شرکت‌های تولیدی بزرگ به ویژه شرکت ‌های دولتی را مد نظر قرار می دهد و موسسه Caixin در محاسبه شاخص خود از داده های مربوط به شرکت ‌های متوسط و کوچک بهره می برد.

در این میان به نظر می‌رسد که معامله‌گران در بازار مس تمرکز خود را از روند حاکم بر مذاکرات حقوق و مزایا در معدن اسکوندیدا برداشته‌ و چشم به نتیجه گزارش‌های اقتصادی چین دوخته‌اند. خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد بر اساس اسناد رویت شده از سوی خبرنگار این موسسه، اتحادیه کارگری شماره یک معدن اسکوندیدا پیشنهاد اخیر حقوق و مزایای شرکت BHP  را رد کرده و کارگران در حال حاضر مشغول بررسی موضوع آغاز اعتصاب هستند. باوجود انتشار این خبر، معامله‌گران مس تا این لحظه واکنشی از خود نشان نداده‌اند. به نظر می‌رسد تاثیر اعتصاب احتمالی در معاملات مس پس از انتشار شاخص مدیران خرید چین در بازار دیده شود.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن با افتی 0/7 درصدی مختصر در سطح 6205 دلار قرار گرفته و آلومینیوم بدون تغییری ملموس به 2061 دلار رسیده است. سرب با افتی 0/2 درصدی  در سطح 2130 دلار قرار گرفته است. در این میان روی کاهش قیمتی به میزان 1/5 درصد را تجربه کرده به 2548 دلار رسیده است.