هجوم سفته‌بازان به دلار و سکه

12:26 - 1400/01/18
هرچند کارشناسان معتقدند کفه اخبار مثبت اقتصادی-سیاسی سنگینی می‌کند، اما بازارهای ارز و سکه روند افزایشی خود را ادامه می‌دهند. به طوری که دلار غیررسمی با ثبت رکوردهایی تازه به کانال 9800 تومان صعود کرده و سکه در اوجی تاریخی از کانال 3700 هزار تومان نیز عبور کرده است. در کفه اخبار منفی خبر سوق بازار آتی به سوی تعطیلی و تعویق سنگینی می‌کند.
هجوم سفته‌بازان به دلار و سکه

دنیای بورس: امروز چندین خبر اثرگذار و غیرقابل‌انکار به بازارها مخابره شد؛ در این میان اخبار مثبت پر تعداد بودند.

چهار خبر مثبت برای بازار ارز

1) ورود ارز صادرات غیرنفتی به بازار دوم که فقط منتظر تایید نهایی هیات دولت است. بنا به تصمیم شورای پول و اعتبار مقرر شده است ارز حاصل از صادرات شرکت‌های غیر نفتی نیز از این پس در بازار ثانویه و با نرخ توافقی تسعیر شود. این خبر اگر چه بدون تایید رسمی دولت نیز لازم‌الاجراست لیکن رخ دادن این مهم بی‌شک توافق دولت را نیاز خواهد داشت. باید در نظر داشت که اجرایی شدن این تصمیم و نیز موافقت دولت احتمالا با درنگ همراه خواهد بود.

2) اظهارات رئیس کمیسیون قضایی مجلس در خصوص این که ایراد شورای نگهبان به لایحه «پالرمو» بر اساس اصل 158 مرتفع و در نتیجه پیوستن به FATF بیش از گذشته تسهیل شده است نیز از اخبار مهم دیگر امروز است. وی همچنین اعلام کرده است که کلیات اختلاف مجلس و شورای نگهبان بر سر لوایح مذکور چندان پیچیده نیست و قابل رفع است.

3) رونق بورس با رشد 3000 واحدی شاخص کل که می‌تواند نقدینگی سرگردان را به خود جذب کند: بورس تهران امروز 3 کانال متوالی را درنوردید. این مساله می‌تواند مجددا توجه فعالان اقتصادی را به بازار سهام جلب نماید.

4) عبور دلار از سقفی که با توجه به متغیرهای بنیادی می‌توان متصور بود می‌تواند ادامه مسیر را برای صعود این ارز با وقفه همراه کند. باید توجه داشت مدل‌هایی که بر اساس نرخ تورم و حتی نقدینگی نرخ دلار را تخمین می‌زنند نمی‌توانند چنین سطوحی را از نگاه اقتصادی برای دلار توضیح دهند.

 

بنابراین اینکه بازار ارز و سکه به این مسائل واکنش نمی‌دهند، نشان‌دهنده فعال بودن جدی سفته‌بازان در این بازارها است. جایی که ابهام و تردید در اجرای سیاست‌های درست باعث شده تا جولان گروه‌های ذی‌نفع در افزایش نرخ دلار و باقی ماندن رانت‌های اقتصادی تشدید شود. در سوی مقابل برخی افراد، اعمال محدودیت‌‌های بیشتر بر بازار آتی سکه را علت رشد قیمتی در بازارهای ارز و سکه نقدی عنوان می‌کنند. «دنیای بورس» پیش از این در گزارش آدرس غلط به بازار سکه اشتباه مقام ناظر در تشخیص علت را توضیح داده است. در این شرایط به نظر می‌رسد مجددا این ابزار مالی که می‌تواند نشانگر خوبی از انتظار فعالان بازار از چشم‌انداز آتی باشد به دلیل عدم هم‌خوانی با تمایلات موجود به سمت تعطیلی حرکت می‌کند.

علی‌رغم نگرانی‌هایی که نزدیک شدن بازار آتی به تعطیلی عملی به بازار تسری می‌دهد به نظر می‌رسد کفه عوامل مثبت و مساعد همچنان غلبه واضحی بر شرایط داشته باشد.

 

در این شرایط افزایش‌های افسار گسیخته قیمت ارز و سکه دو پیام به خریداران جدید و سیاست‌گذار ارسال می‌کند:

1) تازه‌واردها بایستی به شدت نسبت به خرید دلار و سکه در سقف‌های قیمتی و امکان ریزش سریع قیمت‌ها هنگام شناسایی سود هشیار باشند.

2) سیاست‌گذار فرصت زیادی برای بازگشت به ریل منطق ندارد و باید به سرعت تصمیمات درست را اجرایی کند.

 

لازم به یادآوری است بازار آتی سکه با وجود محدودیت جدی برای فعالان که نمی‌توانند موقعیت‌های فزاینده خرید یا فروش اتخاذ کنند، امروز با صف خرید در تمامی سررسیدها مواجه شد. امری که بار دیگر تاکید می‌کند این بازار به دلیل حجم کم، عموما دنباله‌رو بازار نقدی است و نه جهت‌دهنده به این بازار.